1)
[tex]f(x)=\frac{1}{2}x(6-1)[/tex]
Finn likningen for symmetrilinja?
2)
Funksjonen f er gitt ved [tex]f(x)=-x^2+4x+5[/tex]
Bestem nullpunktene til funksjonen ved å løse likningen.
På et eller annet vis klarer jeg å få 1 og -5 som svar. Fasiten sier det skal være -1 og 5 i stedet, og jeg klarer ikke finne ut hva jeg gjør feil.
3)
Kula fra en kulestøter følger tilnærmet en bane der høyden over bakken er gitt ved funksjonen
[tex]h(x)=-o,o5x^2+x+2,2[/tex]
Regn ut lengden av kulestøtet.
Fint hvis dere kan skrive utregning, sånn at jeg skjønner åssen jeg gjør det med liknende oppgaver.. :) Driver å sliter meg igjennom alt for mase prøve stoff... På forhånd, takk :)
Likning&symetrilinje
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Jeg skjønner ikke helt hva du søker etter i oppgave 1. Skal det virkelig stå (6-1) i parentesen?
I oppgave to bruker vi andregradsformelen. Det blir slik:
[tex]x = {{ - b \pm \sqrt {b^2 - 4ac} } \over {2a}} = {{ - 4 + \sqrt {4^2 - 4 \cdot \left( { - 1} \right) \cdot 5} } \over {2 \cdot \left( { - 1} \right)}} = - 1[/tex]
[tex]x = {{ - b \pm \sqrt {b^2 - 4ac} } \over {2a}} = {{ - 4 - \sqrt {4^2 - 4 \cdot \left( { - 1} \right) \cdot 5} } \over {2 \cdot \left( { - 1} \right)}} = 5[/tex]
Oppgave 3
Dersom du plotter denne grafen på kalkulator vil du se at den har en typisk "kastebane". Lengden vil da være der hvor den krysser x-aksen. Vi setter derfor likninga lik 0, fordi y (i denne oppgaven kalt h(x)) er null der hvor linja krysser x-aksen.
[tex] - 0,05x^2 + x + 2,2 = 0[/tex]
Denne kan vi også løse med formelen. Vi får
[tex]x = {{ - 1 + \sqrt {1^2 - 4 \cdot \left( { - 0,05} \right) \cdot 2,2} } \over {2 \cdot \left( { - 0,05} \right)}} = - 2[/tex]
Vi ser svaret blir -2. Dette kan ikke stemme. Et kast kan ikke måles til -2. Men i formelen har vi bare regnet med + foreløpig. Hvis vi regner med - får vi
[tex]x = {{ - 1 - \sqrt {1^2 - 4 \cdot \left( { - 0,05} \right) \cdot 2,2} } \over {2 \cdot \left( { - 0,05} \right)}} = 22[/tex]
Et mye mer fornuftig svar som også kan leses av på grafen. Spør hvis noe var uklart
I oppgave to bruker vi andregradsformelen. Det blir slik:
[tex]x = {{ - b \pm \sqrt {b^2 - 4ac} } \over {2a}} = {{ - 4 + \sqrt {4^2 - 4 \cdot \left( { - 1} \right) \cdot 5} } \over {2 \cdot \left( { - 1} \right)}} = - 1[/tex]
[tex]x = {{ - b \pm \sqrt {b^2 - 4ac} } \over {2a}} = {{ - 4 - \sqrt {4^2 - 4 \cdot \left( { - 1} \right) \cdot 5} } \over {2 \cdot \left( { - 1} \right)}} = 5[/tex]
Oppgave 3
Dersom du plotter denne grafen på kalkulator vil du se at den har en typisk "kastebane". Lengden vil da være der hvor den krysser x-aksen. Vi setter derfor likninga lik 0, fordi y (i denne oppgaven kalt h(x)) er null der hvor linja krysser x-aksen.
[tex] - 0,05x^2 + x + 2,2 = 0[/tex]
Denne kan vi også løse med formelen. Vi får
[tex]x = {{ - 1 + \sqrt {1^2 - 4 \cdot \left( { - 0,05} \right) \cdot 2,2} } \over {2 \cdot \left( { - 0,05} \right)}} = - 2[/tex]
Vi ser svaret blir -2. Dette kan ikke stemme. Et kast kan ikke måles til -2. Men i formelen har vi bare regnet med + foreløpig. Hvis vi regner med - får vi
[tex]x = {{ - 1 - \sqrt {1^2 - 4 \cdot \left( { - 0,05} \right) \cdot 2,2} } \over {2 \cdot \left( { - 0,05} \right)}} = 22[/tex]
Et mye mer fornuftig svar som også kan leses av på grafen. Spør hvis noe var uklart

"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"