Har jeg gjort dette rett?
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Pytagoras
Kan noen se om jeg har gjott dette rett?
- Vedlegg
-
- image.jpg (3.18 MiB) Vist 4126 ganger
-
- Pytagoras
Hva med dette? Har jeg gjort det feil eller rett:Aleks855 skrev:Du har fått rett svar, til tross for at du var innom $4^{-3}$ på slutten av første linje, som er feil.
$\frac1{4^9}$ er rett.
- Vedlegg
-
- image.jpg (3.16 MiB) Vist 4112 ganger
-
- Pytagoras
Men det er vel ikke feil slik jeg har regnet det ut? Jeg får ikke minuspoeng på eksamen liksom? Kan du forklare meg hordan jeg regner ut dette? Prøvd over 15 ganger nå men jeg finner ingen logikk i detAleks855 skrev:Jepp.
Litt enklere hadde vært $$\frac{5^6}{5^6 \cdot 5^4} = \frac{\cancel{5^6}}{\cancel{5^6} \cdot 5^4} = \frac1{5^4}$$
- Vedlegg
-
- image.jpg (2.42 MiB) Vist 4107 ganger
Det var ikke feil slik du regnet det, nei. Det er alltid viktig å huske at så lenge man bruker gyldige regler, så får man alltid riktig svar. Det finnes som regel massevis av forskjellige metoder som gir rett svar.
$$\frac{(2a)^3 \cdot 2^2}{a^2} = \frac{2^3 \cdot a^3 \cdot 2^2}{a^2} = 2^{3+2} \cdot a^{3-2} = \ldots$$
$$\frac{(2a)^3 \cdot 2^2}{a^2} = \frac{2^3 \cdot a^3 \cdot 2^2}{a^2} = 2^{3+2} \cdot a^{3-2} = \ldots$$
-
- Pytagoras
Kan jeg legge deg til på snap? Sliter med dette og trenger bekreftelse på om jeg gjør ting feil eller lettAleks855 skrev:Det var ikke feil slik du regnet det, nei. Det er alltid viktig å huske at så lenge man bruker gyldige regler, så får man alltid riktig svar. Det finnes som regel massevis av forskjellige metoder som gir rett svar.
Jeg bruker ikke sosiale medier så mye, så det vil ikke være den beste plassen å få hjelp.
Jeg vil anbefale at du fortsetter å bruke forumet, siden hvis jeg ikke har tid, så er det mange andre her som også kan hjelpe deg.
Det er også viktig at du ved å løse masse oppgaver blir fortrolig nok med kunnskapen din at du ikke føler at du trenger noen andre til å bekrefte at det er rett.
Jeg vil anbefale at du fortsetter å bruke forumet, siden hvis jeg ikke har tid, så er det mange andre her som også kan hjelpe deg.
Det er også viktig at du ved å løse masse oppgaver blir fortrolig nok med kunnskapen din at du ikke føler at du trenger noen andre til å bekrefte at det er rett.
-
- Pytagoras
Ja skjønner. Kan du forklare meg hvordan jeg regner ut disse to oppgavene? Sitter bom fastAleks855 skrev:Jeg bruker ikke sosiale medier så mye, så det vil ikke være den beste plassen å få hjelp.
- Vedlegg
-
- image.jpg (2.44 MiB) Vist 4081 ganger