1T Eksamen H2020
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Var noen vriene oppgaver. Siste oppgave på del 1 (finn ut ved hvilke x og y at området får størst areal) var litt vrien uten hjelpemidler, og oppgave 4 på del 2 (bruk av CAS på en likning som har x og ukjente konstanter a, b og c) var særdeles vanskelig. Selve utregningsoppgavene var greie, og mange av oppgavene hadde mer enn 1 løsning.
Litt Usiker på siste oppgave av del 1 jeg også. Var det flere som fikk x og y lik 500 meter?
Synes eksamen var grei, hvert fall del 2.
Del 1 var mye som det pleier, foruten optimeringsoppgaven til slutt. Denne er det nok en del som ikke har klart.
Del 1 var mye som det pleier, foruten optimeringsoppgaven til slutt. Denne er det nok en del som ikke har klart.
Her er en link til eksamen om noen har lyst til å prøve seg på et løsningsforslag 
https://easyupload.io/yz9fm8

https://easyupload.io/yz9fm8
Fikk x=500 og y =250. (2 y sider)128671 skrev:Litt Usiker på siste oppgave av del 1 jeg også. Var det flere som fikk x og y lik 500 meter?
men usikker på om det er riktig.
-
- Pytagoras
Alle tre elevene ville komme frem til den samme formelen (areal av trapes), men hadde tre forskjellige måter å gjøre det på. Alle måtene var gyldige. Du skulle bare vise hvordan man skulle komme seg fra det de startet med, til den endelige formelen.Gjest skrev:Ja vet noen hva man skulle komme frem til på siste oppgave del 2?
Den første hadde delt trapeset i to trekanter, så det var bare å plusse arealet av de to trekantene sammen. Den andre hadde delt i tre trekanter, samme fremgangsmåte her. Den siste hadde doblet hele figuren til å bli et parallellogram, så løsningen var å regne ut arealet til den figuren og så halvere det. Alle tre måtene ender opp med samme formel:
[tex]\frac{(a+b)h}{2}[/tex]
Fikk det samme.hei23 skrev:Fikk x=500 og y =250. (2 y sider)128671 skrev:Litt Usiker på siste oppgave av del 1 jeg også. Var det flere som fikk x og y lik 500 meter?
men usikker på om det er riktig.
Det er riktig, ja. Du må finne et utrykk for arealet og et for omkrets, og så derivere med hensyn på enten x eller y. y=250m og x=500m.
Fikk dette på a
P(verken charlotte eller gunnar) = 9/10 *8/9 = 0,8
b fikk jeg ikke til
P(verken charlotte eller gunnar) = 9/10 *8/9 = 0,8
b fikk jeg ikke til
a) P(verken Charlotte eller Gunnar)= 8/10 * 7/9 = 56/90 = 28/4512345 skrev:Hva fikk dere på sannsynlighetsoppgaven del 1?
Først kan vi velge 8 av de 10 personene. Deretter er det 9 personer og 7 av dem er ikke Charlotte/Gunnar.
b) P(både Charlotte og Gunnar)= 2/10 * 1/9 = 2/90 = 1/45
Først kan vi velge 2 av de 10 personene: Charlotte eller Gunnar. Deretter er det 9 personer igjen og vi kan bare ha en av de 9: enten Charlotte eller Gunnar, den som ikke ble plukket først.
Tror dette er rett