Hei jeg har et spørsmål angående kapittelet om bufferløsninger. Kunn noen hjelpet meg med denne oppgaven, jeg har ikke kjemi 2 og prøver å gå gjennom ting på egenhånd. Men forstår ikke hvordan jeg kommer fram til svaret.
Hva blir pH til en buffer hvor konsentrasjonene ved sammenblanding var 0,100 M (mol/L) eddiksyre og 0,0500 M (mol/L) acetat?
A. 4,74
B. 4,44
C. 5,04
D. 3,00
Kjemi 2
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
[tex]pH = pK_a-\log(0,1/0,05)=4,44[/tex]spmomkj wrote:Hei jeg har et spørsmål angående kapittelet om bufferløsninger. Kunn noen hjelpet meg med denne oppgaven, jeg har ikke kjemi 2 og prøver å gå gjennom ting på egenhånd. Men forstår ikke hvordan jeg kommer fram til svaret.
Hva blir pH til en buffer hvor konsentrasjonene ved sammenblanding var 0,100 M (mol/L) eddiksyre og 0,0500 M (mol/L) acetat?
A. 4,74
B. 4,44
C. 5,04
D. 3,00
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Janhaa wrote:[tex]pH = pK_a-\log(0,1/0,05)=4,44[/tex]spmomkj wrote:Hei jeg har et spørsmål angående kapittelet om bufferløsninger. Kunn noen hjelpet meg med denne oppgaven, jeg har ikke kjemi 2 og prøver å gå gjennom ting på egenhånd. Men forstår ikke hvordan jeg kommer fram til svaret.
A. 4,74
B. 4,44
C. 5,04
D. 3,00
Tusen takk for svar

a)Forklar hvordan du kan lage en buffer med pH 4,74
b)Du tilsetter 0,130 mol NaOH til 2,00 L av følgende buffer: 0,200 M eddiksyre / 0,200 M acetat. Regn ut pH etter tilsettingen av base. (Du se bort fra en eventuell volumendring.)
c)Vis at bufferkapasiteten til opprinnelige bufferen brukt ovenfor er 0,164 mol/L.
d)Hva kan du gjøre for å øke bufferkapasiteten til denne bufferen?
Last edited by spmomkj on 17/11-2020 14:52, edited 1 time in total.
Buffere er viktige i naturen og de kan også være nyttige i laboratoriesammenheng. Du får i oppdrag å lage en eddiksyre-acetat-buffer.
a)Forklar hvordan du kan lage en buffer med pH 4,74.
b)Du tilsetter 0,130 mol NaOH til 2,00 L av følgende buffer: 0,200 M eddiksyre / 0,200 M acetat. Regn ut pH etter tilsettingen av base. (Du se bort fra en eventuell volumendring.)
c)Vis at bufferkapasiteten til opprinnelige bufferen brukt ovenfor er 0,164 mol/L.
Jeg får ikke til denne her heller. Ville vært fint om noen hadde skrevet svaret sammen med forklaring.
a)Forklar hvordan du kan lage en buffer med pH 4,74.
Jeg får ikke til denne her heller. Ville vært fint om noen hadde skrevet svaret sammen med forklaring.