Jeg sliter med to konsepter i fysikk 1, samt en oppgave.
Først: Jeg leser at spenningen er lik overalt i en paralellkobling. Men! I følge Kirchoffs andre lov, er jo også summen av spenningene over motstandene lik spenningen fra spenningskilden. Hvordan kan begge deler være riktig??
Over til oppgaven:

Jeg skal finne R. Det jeg ser, er at jeg kan finne spenningen over den nederste motstanden ved U=RI ---> 20 * 0.35 = 7
Jeg antar også at jeg kan finne hovedstrømmen oppe til venstre, fordi jeg vet av U= 13 og R=11. Da bør vel I = U / R? Da får jeg 1.18 A. Fant noen andre som hadde løst denne oppgaven, og de fikk 0.54. Hvordan aner jeg ikke, men det virker riktig. Men hvorfor ikke min fremgangsmåte?
Heretter er jeg usikker. Dersom man har hovedstrømmen, kan man finne den siste grenstrømmen ved å subtrahere grenstrømmen på 0.35 fra hovedstrømmen. Dersom hovedstrømmen er 1.18, som jeg får, blir den siste grenstrømmen 0.83 A. Dersom hovedstrømmen er 0.54 blir den siste grenstrømmen 0.19 A.
Dersom vi kjenner den siste grenstrømmen skal det vel være mulig å finne R ved R = U / I. Jeg antar at U er 13, siden jeg leste at U er lik overalt. (Men hvordan kan da den andre være 7?) Utregningen gir enten 13 / 0.83 = 15 OHM eller 13 / 0.19 = 68 OHM.
Men....begge deler er vel: fasit er 36 OHM. Har sittet med denne i hele kveld! Synes det er vanskelig å forstå hvordan jeg skal bruke bevaringsloven for spenning. Bevaringsloven for strøm virker mye enklere.