Begrepsforståelse (lokal/global maks/min)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Guest

Hei, som tittelen sier så er jeg litt forvirret rundt hva som er lokal, globalt maks og minimum.

Jeg vet at lokalt maks/min er høyere/lavere områder for et punktet i iforhold til punkter i nærheten, mens global maks/min er høyeste/laveste punktene med størst/lav funksjonsverdi gjennom hele intervallet.

Men la oss si vi har en funksjon [tex]f[/tex] i et intervall [tex][a,b][/tex], er det slik at i endepunktene så vil dette være både globale og lokale maks/min da dette er et lukket intervall?
Hvis vi har en funksjon på et åpent intervall, er det slik at global maks/min ikke finnes da funksjonen kan være uendelig strengt voksende/synkene - mao. gir det mer mening å snakke om lokale ? da man ikke har kritiske endepunkter?

Takk for oppklaring!
Guest

TS her, i tillegg lurer jeg på om et kritisk punkta av typen hvor [tex]f'(x)[/tex] IKKE EKSISTERER, kan dette være et global/lokalt maks/min punkt?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Hei, om du ser på $\sin x$ for $0 \leq x \leq 2\pi$ ser du forhåpentligvis at i endepunktene så er $\sin 0 = \sin 2\pi = 0$. Dette viser jo at endepunktene ikke nødvendigvis er maks / min. siden $\sin x$ svinger mellom $-1$ og $1$.

Poenget er at når man skal sjekke ekstremalpunkt (altså topp, bunn) så er det 3 plasser disse kan oppstå

1. Der $f' = 0$
2. I endepunktene til intervallet
3. I skjøtepunktene (Tenk funksjoner med delt forskrivt)

Det siste punktet leder fint inn i det siste spørsmålet ditt. En funksjon kan helt fint ha ett ekstremalpunkt selv om funksjonen ikke er deriverbar der (altså at $f'$ ikke eksister).

Ett enkelt eksempel er $f$ gitt som $f(x) = |x|$. Her eksisterer ikke $f'(0)$ (hvorfor?), men likevell så har funksjonen ett minimum her. Dette er jo fordi ekstremalpunkt oppstår kan oppstå både i punkt 1, 2 og 3. Ikke bare der $f' = 0$ =)

Håper dette svarte på spørsmålet ditt, hvis ikke så bare spør mer!
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Guest

Nebuchadnezzar wrote:Hei, om du ser på $\sin x$ for $0 \leq x \leq 2\pi$ ser du forhåpentligvis at i endepunktene så er $\sin 0 = \sin 2\pi = 0$. Dette viser jo at endepunktene ikke nødvendigvis er maks / min. siden $\sin x$ svinger mellom $-1$ og $1$.

Poenget er at når man skal sjekke ekstremalpunkt (altså topp, bunn) så er det 3 plasser disse kan oppstå

1. Der $f' = 0$
2. I endepunktene til intervallet
3. I skjøtepunktene (Tenk funksjoner med delt forskrivt)

Det siste punktet leder fint inn i det siste spørsmålet ditt. En funksjon kan helt fint ha ett ekstremalpunkt selv om funksjonen ikke er deriverbar der (altså at $f'$ ikke eksister).

Ett enkelt eksempel er $f$ gitt som $f(x) = |x|$. Her eksisterer ikke $f'(0)$ (hvorfor?), men likevell så har funksjonen ett minimum her. Dette er jo fordi ekstremalpunkt oppstår kan oppstå både i punkt 1, 2 og 3. Ikke bare der $f' = 0$ =)

Håper dette svarte på spørsmålet ditt, hvis ikke så bare spør mer!
Hmm, [tex]f(x) = |x|[/tex] er vel ekvivalent med [tex]f(x)=\left ( \sqrt{x^2} \right )[/tex]
da [tex]x^2 >0 \, \forall \,x \in \mathbb{R}[/tex].

Således blir [tex]f(x)=\left | x \right |=\sqrt{x^2}\Rightarrow f'(x)=\frac{1}{2}*\left ( x^2 \right )^{\frac{1}{2}-1}*2x=x*\left (x^2 \right )^{-0.5}=\frac{x}{\sqrt{x^2}}[/tex]

Hvor igjen [tex]\sqrt{x^2} = \left | x \right |[/tex]

Slik at [tex]f'(x)=\frac{x}{\sqrt{x^2}}=\frac{x}{\left | x \right |}[/tex]

[tex]f'(0)[/tex] eksisterer ikke fordi divisjon på 0.

Men slik jeg forstår det;

I et gitt intervall [tex][a,b][/tex] kan [tex]a[/tex] og [tex]b[/tex] er det lov å sjekke om noe er lokalt/maks ved å bare sjekke funksjonsverdien opp mot hverandre? men hvordan skal man gjøre dette hvor [tex]f'(x)[/tex] ikke eksisterer? gitt at x-verdien ikke er definert for selve [tex]f(x)[/tex]av typen [tex]f(x)=\frac{1}{x}[/tex] ?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Litt av tanken er jo og at abs kan skrives ved hjelp av delt forskrivt

$\hspace{1cm}
|x| =
\begin{cases}
-x & < 0 \\ \phantom{-} 0 & = 0 \\ \phantom{-} x & > 0
\end{cases}
$

Der der den deriverte blir

$\hspace{1cm}
\frac{\mathrm{d}}{\mathrm{d}x} |x| =
\begin{cases}
-1 & < 0 \\ \phantom{-} 1 & > 0
\end{cases}
$

Hvor en nå ser at den deriverte gjør ett hopp i 0 og verdien avhengiger om vi nærmer oss 0 fra venstre og høyre. De retningsderiverte $0^-$ og $0^+$ er ikke like slik at funksjonen ikke er deriverbar i null.

Tanken er jo som du sier at du bare sammenligner funksjonsverdiene for å finne topp og bunn. Sammenligner bruddpunkt, punkter hvor $f' = 0$ og bruddpunktene. Så må en bare drøfte om de er lokale eller globale
Guest

Nebuchadnezzar wrote:Litt av tanken er jo og at abs kan skrives ved hjelp av delt forskrivt

$\hspace{1cm}
|x| =
\begin{cases}
\end{cases}
$

$\hspace{1cm}
\begin{cases}
\end{cases}
$

Hvor en nå ser at den deriverte gjør ett hopp i 0 og verdien avhengiger om vi nærmer oss 0 fra venstre og høyre. De retningsderiverte $0^-$ og $0^+$ er ikke like slik at funksjonen ikke er deriverbar i null.

Tanken er jo som du sier at du bare sammenligner funksjonsverdiene for å finne topp og bunn. Sammenligner bruddpunkt, punkter hvor $f' = 0$ og bruddpunktene. Så må en bare drøfte om de er lokale eller globale
takk!
Guest

Nebuchadnezzar wrote:Litt av tanken er jo og at abs kan skrives ved hjelp av delt forskrivt

$\hspace{1cm}
|x| =
\begin{cases}
\end{cases}
$

$\hspace{1cm}
\begin{cases}
\end{cases}
$

Lite spørsmål;

Dersom man har et sett med kritiske punkter (hvor [tex]f'(x)=0[/tex], hvor [tex]f(x)[/tex] ikke eksisterer) og randpunkter [tex]a[/tex] og [tex]b[/tex]

Hvordan kan man vite hva [tex]f(x)[/tex] som ikke eksisterer er ? typen [tex]f(x) = \frac{e^x}{x}[/tex], her er [tex]x=0[/tex] et kritisk punkt, men hvordan skal jeg regne ut funksjonsverdien til denne x-verdien for å se om dette er et lokalt maks/min eller global maks/min ?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

0 er jo ikke et kritisk punkt siden funksjonen ikke eksisterer der? funksjonen går vel mot uendelig
Guest

Nebuchadnezzar wrote:0 er jo ikke et kritisk punkt siden funksjonen ikke eksisterer der? funksjonen går vel mot uendelig
jeg mente;

hvis man har [tex]f(x)=\frac{e^x}{x}[/tex]
her vil [tex]x \neq 0[/tex] både for [tex]f(x)[/tex] og [tex][tex][/tex]f'(x), ergo [tex]f'(x)[/tex] eksisterer ikke her[/tex]
Hvordan skal man finne frem til om dette er et globalt/lokalt/ maks/min punkt?
Aleks855
Rasch
Rasch

For å være et max/min-punkt, så må det i første omgang være et punkt, og det er det ikke. Et punkt her består av to komponenter, $(x, \ f(x))$. Og siden $f(x)$ ikke eksisterer for $x=0$...
Image
Gustav
Tyrann
Tyrann

Aleks855 wrote:For å være et max/min-punkt, så må det i første omgang være et punkt, og det er det ikke. Et punkt her består av to komponenter, $(x, \ f(x))$. Og siden $f(x)$ ikke eksisterer for $x=0$...
Nei, et punkt i denne sammenhengen er et element i domenet til funksjonen (x kalles et punkt og f(x) en verdi). Siden x=0 ikke er med i domenet, er det heller ikke et kritisk punkt. Definisjon: https://en.wikipedia.org/wiki/Critical_ ... thematics)
Guest

Ts her
aha, akkurat takk for oppklaring

Men, hvis [tex]f'(x)[/tex] ikke eksisterer, men [tex]f(x)[/tex] eksisterer, er det bare til å sjekke ut verdimengden til denne x-verdien for funksjonen for å bestemme om det er et globalt/lokalt maks/min punkt?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Eneste gang du trenger å sjekke $f$ der $f'$ ikke eksisterer er randpunktene til $f$ altså endepunktene / bruddpunktene til $f$.

Anta ene endepunktet er $x=a$, da kan du sjekke om $x=a$ er den største / minste verdien i ett lite omhegn omkring $a$. Altså at du sjekker at $x=a$ er største verdi i intervalet $a-\varepsilon < x < a + \varepsilon$ for tilstrekkelig små $\varepsilon > 0$.
Post Reply