Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.
Trenger hjelp med oppsettet og fremgangsmåten på denne oppgaven:
En bedrift skal produsere 100 klokker. tidligere erfaringer tilsier at sannsynligheten for at en tilfeldig klokke er defekt, er 0,05.
La X være antall defekte klokker blant de 100. Vi antar at utfallene er uavhengige.
Forklar hvorfor det er rimelig å anta at X er binomisk fordelt.
a) Hva er sannsynligheten for at akkurat 5 av de 100 klokkene blir defekte?
Her har jeg brukt formel B1 binomisk fordeling.
P (X=5) = (100C5) * 0,05 opphøyd i 5 * 0,95 opphøyd i 95.
Svar: 0,18% sannsynlighet for at 5 av de 100 klokkene er defekte.
b) HER FINNER JEG IKKE FREMGANGSMÅTEN La situasjonen være som i a).
Hva er sannsynligheten for at minst 3 av de 100 klokkene blir defekte?
Finn forventningen og standardavviket til X.
Det er den siste jeg ikke får til.
Håper noen har tips
Hei!
På det siste spørsmålet kan du også bruke formelen for binomisk sannsynlighet.
Du finner $P(X \leq 2) = P(X = 0) + P(X = 1) + P(X = 2)$ og finner $P(X>2)$, (sannsynligheten for minst $3$) $= 1 - P(X\leq 2)$.
josi wrote:Hei!
Du finner $P(X \leq 2) = P(X = 0) + P(X = 1) + P(X = 2)$ og finner $P(X>2)$, (sannsynligheten for minst $3$) $= 1 - P(X\leq 2)$.
Takk!
Kan du vise utregningen?
Jeg tenker egentlig at det skal være ≤ 3 ? og at man regner med 3, 2, 1? Siden det spørres om minst 3.
josi wrote:Hei!
Takk!
Kan du vise utregningen?
Jeg tenker egentlig at det skal være ≤ 3 ? og at man regner med 3, 2, 1? Siden det spørres om minst 3.
"Minst 3" betyr "3 eller mer". "Minst" innebærer her at 3 er "det minste" i intervallet.