Ball som kolliderer
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Prøver å simulere en ball som kolliderer med en linje (som vi ser for oss ikke skal flytte på seg "rigid body"), men jeg er ikke sikker på hvordan ligningen for kollisjonen blir. Altså, hvordan finner jeg fartsvektoren til ballen etter kollisjonen? La til et vedlegg som viser problemet mitt.
- Attachments
-
- Capture.PNG (13.38 KiB) Viewed 5487 times
-
- Abel
- Posts: 637
- Joined: 11/11-2019 18:23
Hei,
Ballen mister noe energi i støtet.
[tex]m*v_{0}=m*v[/tex] + energi avgitt til omgivelsene i støtet.
Energi avgitt til omgivelsene under støtet er i form av varme til veggen og midlertidig deformasjon av ballen.
Les Fysikk 2, videregående!
Ballen mister noe energi i støtet.
[tex]m*v_{0}=m*v[/tex] + energi avgitt til omgivelsene i støtet.
Energi avgitt til omgivelsene under støtet er i form av varme til veggen og midlertidig deformasjon av ballen.
Les Fysikk 2, videregående!
Den er grei. Men det jeg lurte på var hvordan jeg finner fartsvektoren etter kollisjonen? Det jeg tenkte var at jeg kunne droppe å tenke på Vx (på bildet) og så se på kollisjonen som en endimensjonal kollisjon og dermed bare snu Vx.Kristian Saug wrote:Hei,
Ballen mister noe energi i støtet.
[tex]m*v_{0}=m*v[/tex] + energi avgitt til omgivelsene i støtet.
Energi avgitt til omgivelsene under støtet er i form av varme til veggen og midlertidig deformasjon av ballen.
Les Fysikk 2, videregående!
-
- Abel
- Posts: 637
- Joined: 11/11-2019 18:23
Du kan definere positiv x- og y-retning slik du vil.
Da enten i horisontal og vertikal retning, eller parallelt med planet og vinkelrett på planet.
Dersom fartsvektoren [tex]\overrightarrow{v_{0}}[/tex] er vinkelrett på planet akkurat i det øyeblikket ballen treffer planet,
vil fartsvektoren [tex]\overrightarrow{v}[/tex] ha motsatt retning og vinkelrett på planet akkurat når den forlater planet.
Men siden planet er skrått, vil fartsvektorene i ovenfornevnte tilfelle ikke være i retning vinkelrett på planet på noe annet tidspunkt.
Dette fordi det hele blir å betrakte som skrått kast, der fartsvektoren kontinuerlig endrer retning (vinkel)
Da enten i horisontal og vertikal retning, eller parallelt med planet og vinkelrett på planet.
Dersom fartsvektoren [tex]\overrightarrow{v_{0}}[/tex] er vinkelrett på planet akkurat i det øyeblikket ballen treffer planet,
vil fartsvektoren [tex]\overrightarrow{v}[/tex] ha motsatt retning og vinkelrett på planet akkurat når den forlater planet.
Men siden planet er skrått, vil fartsvektorene i ovenfornevnte tilfelle ikke være i retning vinkelrett på planet på noe annet tidspunkt.
Dette fordi det hele blir å betrakte som skrått kast, der fartsvektoren kontinuerlig endrer retning (vinkel)