Likningar med parentesar 3

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Likningar med parentesar 3

Innlegg Egiljang » 27/09-2019 20:26

Hei

Eg treng hjelp til ei oppgåve der eg ikkje får svaret mitt til å stemma med fasiten. Oppgåvar har eg forsøkt å løysa nokre gongar etter å repetert reknereglar her og i læreboka.

Oppgåvetekste lyder slik: Løys likninga. Hugs parentes rundt teljar ved den samanhengande brøkstreken.

Oppgåva lyder slik: [tex]-\left ( x-\frac{1}{3} \right )=5-\frac{x-3}{2}[/tex]

Fasit gir svaret: [tex]-\frac{37}{3}[/tex]

Her er var det uvant å sjå løysingar med eit forteikn for seg sjølv framfor parentesen, og eg fekk først svaret [tex]-\frac{37}{9}[/tex]
No har eg forsøkt å rekna det på nytt mht til reknereglar og forteiknreglar, og lurar på om nokon kan gi tilbakemelding på at
reknininga er rett rekna mtp forteikn? Utrekninga ligg vedlagt.
Vedlegg
Likningar med parentes 3.PNG
Likningar med parentes 3.PNG (7.51 KiB) Vist 1129 ganger
Sist endret av Egiljang den 29/09-2019 11:10, endret 1 gang
Egiljang offline
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 06/08-2019 11:40

Re: Likningar med parentesar 3

Innlegg Aleks855 » 27/09-2019 20:44

I linje to, venstre side, har du en fortegnsfeil, men det ser ut som du har retta den opp i linje 3. Da er det vel mer en typo enn noe annet.

I linje 3, på venstre side, kan man pirke litt på måten du har skrevet $6 \cdot - x$. Generelt sett er det greit å sette negative ledd i en parentes, slik at det er tydeligere at minustegnet er et fortegn og ikke en operator. Altså $6\cdot (-x)$ eller bare $6(-x)$. Dette betyr ikke mye i det store bildet, men jo lettere det er for sensor å lese utregninga, jo mer velvilje legger de i poengutdelinga.

En ting jeg liker å gjøre når jeg skal skrive en linje-for-linje utregning som dette, som er ment for noen andre å lese, er å lage en marg på høyre side, der jeg skriver hva jeg tenker å gjøre i neste steg. Igjen, det gjør ikke utregninga mer riktig eller feil, men leselighet gjør sensors jobb mye lettere. Og det kan også være greit hvis du skriver noe du selv trenger å lese senere.i

Eksempel:

Bilde

Ellers ser det fint ut.
Bilde
Aleks855 offline
Rasch
Rasch
Innlegg: 5936
Registrert: 19/03-2011 15:19
Bosted: Trondheim

Re: Likningar med parentesar 3

Innlegg Egiljang » 29/09-2019 11:18

Aleks855 skrev:I linje to, venstre side, har du en fortegnsfeil, men det ser ut som du har retta den opp i linje 3. Da er det vel mer en typo enn noe annet.

I linje 3, på venstre side, kan man pirke litt på måten du har skrevet $6 \cdot - x$. Generelt sett er det greit å sette negative ledd i en parentes, slik at det er tydeligere at minustegnet er et fortegn og ikke en operator. Altså $6\cdot (-x)$ eller bare $6(-x)$. Dette betyr ikke mye i det store bildet, men jo lettere det er for sensor å lese utregninga, jo mer velvilje legger de i poengutdelinga.

En ting jeg liker å gjøre når jeg skal skrive en linje-for-linje utregning som dette, som er ment for noen andre å lese, er å lage en marg på høyre side, der jeg skriver hva jeg tenker å gjøre i neste steg. Igjen, det gjør ikke utregninga mer riktig eller feil, men leselighet gjør sensors jobb mye lettere. Og det kan også være greit hvis du skriver noe du selv trenger å lese senere.i

Eksempel:

Bilde

Ellers ser det fint ut.



Hei :D

Tusen takk for tilbakemeldinga Aleks855.
Eg ser fordelen med å skilja mellom operator og forteikn.
Marg på høgre side med tankereferat verka lurt mht sensor og eigen repitisjon. :idea:
Egiljang offline
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 06/08-2019 11:40

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester

cron