Heisann! jeg sliter veldig med fremgangmetoden på denne oppgaven:
En stein kastes i en parabelbane. I høyden 3,7 meter over startpunktet har den farten 11,1 m/s og beveger seg i en vinkel oppover på 23,0 grader målt fra horisontalretningen. Hvor stor startfart hadde steinen?
Er det noen som vær så snill kan kaste litt lys på den for meg?
Hastigheten til steinen kan i et hvert punkt dekomponeres i en horisontal og en vertikal komponent. Den vertikale hatighetskomponenten 3.7meter over startpunktet, Vv = 11.1m/s*sin23.0, den horisontale,Vh = 11.1m/s*cos23.0.
Tilbakelagt distanse i vertikal retning, 3.7 = Vvo*t -1/2g*t^2, hvor Vvo er den vertkale komponenten av starthastigeten og g = 9.81.
Hastiget i vertikal retning 3.7 m over startpunkt, Vv = Vvo - gt. Her har vi to ligninger med to ukjente, t og Vvo.
Slik kan Vvo finnes, og følgelig kan hastigheten i startpunktet bestemmes ved å bringe inn den (uforandedrede) horsontale hastighetskomponenten.
Takk for svar! Men hvis den horisontale akselerasjonen = 0 , da må jo startfarten være 11,1m/s? Jeg forstår ikke helt hva oppgaven spør om kjenner jeg.
Isabella94 wrote:Takk for svar! Men hvis den horisontale akselerasjonen = 0 , da må jo startfarten være 11,1m/s? Jeg forstår ikke helt hva oppgaven spør om kjenner jeg.
Den horisontale komponenten er konstant. Den er 11.1 m/s * cos 23.
Formelen er rett slik den er persentert. Men hugs på at tyngdeakselerasjonen ( g ) og forflyttinga i vertikalretninga (s[tex]_{y}[/tex] ) er algebraiske storleikar og skal såleis reknast med forteikn.
I denne oppgåva er det naturleg å rekne rett opp ( pil opp ) som positiv y-retning.
Ved innsetjing i formelen blir da s[tex]_{y}[/tex] = 3.7 meter og g = -9.81 m/s[tex]^{2}[/tex]