Nok en parameterfremstilling

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Finn en parameterfremstilling for en rett linje som går gjennom punktet (0,-2= og a) står vinkelrett på linjen 2x - y +1 = 0

(fasit: x = 2t og y = -2 - t)

b) er parallell med linjen 2x - y +1 = 0

(fasit: x=t og y = -2 + 2t)

Kan ikke noen hjelpe meg med denne? Jeg klarer ikke å få samme resultat so m de overfornevnte.
Gjest

Om noen ville hjelpe meg med denne, så ville jeg være vedkommende evig takknemlig.
Solar Plexsus
Over-Guru
Over-Guru

Den rette linja α gitt ved likningen 2x - y + 1 = 0 har [1,2] som retningsvektor. Følgelig har den rette linja β som går gjennom punktet (0,-2) og står vinkelrett på α retningsvektoren [2,-1]. Vektoren fra punktet (0,-2) til punktet (x,y) er [x - 0, y - (-2)] = [x, y + 2]. Så dersom (x,y) ligger på linja β, må

[x, y + 2] = t*[2,-1]

[x, y + 2] = [2t, -t]

x = 2t & y + 2 = -t

x = 2t & y = -t - 2.
Frøken Eie
Pytagoras
Pytagoras
Sted: Stavanger

Solar Plexsus skrev:Den rette linja α gitt ved likningen 2x - y + 1 = 0 har [1,2] som retningsvektor. Følgelig har den rette linja β som går gjennom punktet (0,-2) og står vinkelrett på α retningsvektoren [2,-1].
Kossen veit du kva retningsvektoren til linja "dobbel s" er? Eg har same problemet med ei linje som kryssar eit plan normalt og retningsvektoren til planet "mitt" er [1, 2, -2].
Svar