Oppgave 3.29)
Vi har A(6,1), B(4,7) og C(1,4).
D) D ligger slik at ABCD er et parallellogram med BD som diagonal. Finn D ved regning.
Altså: vektor BC må være parallell med vektor DA, noe som kan skriver som:
Vektor BC= t*vektor DA.
Får da to likninger;
x=-3t+6
y=-3t+1
Har altså tre ukjente, så trenger en likning til, men det er denne likningen jeg ikke kommer fram til. Noen tips?
Takk på forhånd!
Vektor R1
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
DennisChristensen
- Grothendieck

Du gjør det enklere for deg selv om du tegner en skisse. Da ser du raskt at $\vec{OD} = \vec{OA} + \vec{BC}$. Dette lar deg finne koordinatene til $D$ direkte.Guessst wrote:Oppgave 3.29)
D) D ligger slik at ABCD er et parallellogram med BD som diagonal. Finn D ved regning.
Vektor BC= t*vektor DA.
Får da to likninger;
x=-3t+6
y=-3t+1
Har altså tre ukjente, så trenger en likning til, men det er denne likningen jeg ikke kommer fram til. Noen tips?
Takk på forhånd!
-
Guuuuest
Tusen takk for svar. Så det nå!DennisChristensen wrote:Du gjør det enklere for deg selv om du tegner en skisse. Da ser du raskt at $\vec{OD} = \vec{OA} + \vec{BC}$. Dette lar deg finne koordinatene til $D$ direkte.Guessst wrote:Oppgave 3.29)
Vektor BC= t*vektor DA.
Får da to likninger;
x=-3t+6
y=-3t+1
Takk på forhånd!