LektorNilsen skrev:Nei, det skal være slik det står.Karl9999 skrev:På siste oppgave på del 1 har du skrevet: r(x)=4-x^2=(2-x)(2+x), det blir vel isteden: -(2-x)(2+x). Takker for et toppers løsningsforslag!:D
Tredje kvadratsetning gir:
[tex]4-x^{2}=2^{2}-x^{2}=(2-x)(2+x)[/tex]
Vi kan også sjekke ved å gå "andre veien":
[tex](2-x)(2+x)=2\cdot 2+2\cdot x-2\cdot x-x\cdot x=4-x^{^{2}}[/tex]
Hvis du skal ha en minus utenfor parentesen, må det i så fall bli slik:
[tex]4-x^{2}=-x^{2}+4=-(x^{2}-4)=-(x-2)(x+2)[/tex]
Hvis vi nå ganger inn minusen får vi:
Det er jo den eneste parabelen som har et topppunkt, trenger egt ikke å argumente mer enn det
[tex]-(x-2)(x+2)=(-x+2)(x+2)=(2-x)(2+x)[/tex]
, Som er det vi fikk øverst
T-matte Eksamen Vår 2018
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Jeg har et spørsmål angående oppgave 8 på del 1! For ingen løsning og to løsninger for funksjonen f ser jeg dette i fasiten:
ingen løsning:
k^2 <16
gir
−4 < k < 4
to løsninger:
k^2 >16
gir
k < −4∨ 4 < k
det jeg lurer på er hvordan man kommer frem til det? Hvordan kommer man dit fra k >±4? For roten av 16 blir jo ±4... Med litt logisk tenkning kom jeg frem til riktig svar altså, men jeg klarte ikke å vise hvordan jeg kom frem til det. k>±4 gir ikke særlig mening!
Håper noen kan forklare
ingen løsning:
k^2 <16
gir
−4 < k < 4
to løsninger:
k^2 >16
gir
k < −4∨ 4 < k
det jeg lurer på er hvordan man kommer frem til det? Hvordan kommer man dit fra k >±4? For roten av 16 blir jo ±4... Med litt logisk tenkning kom jeg frem til riktig svar altså, men jeg klarte ikke å vise hvordan jeg kom frem til det. k>±4 gir ikke særlig mening!
Håper noen kan forklare

-
- Descartes
- Innlegg: 438
- Registrert: 02/06-2015 15:59
Hvis k ligger mellom -4 og 4, vil k^2 være mindre enn 16. Dersom k er lik -4 eller 4, vil k^2 være lik 16. For alle andre verdier av k, vil k^2 være større enn 16Gjest skrev:Jeg har et spørsmål angående oppgave 8 på del 1! For ingen løsning og to løsninger for funksjonen f ser jeg dette i fasiten:
ingen løsning:
k^2 <16
gir
−4 < k < 4
to løsninger:
k^2 >16
gir
k < −4∨ 4 < k
det jeg lurer på er hvordan man kommer frem til det? Hvordan kommer man dit fra k >±4? For roten av 16 blir jo ±4... Med litt logisk tenkning kom jeg frem til riktig svar altså, men jeg klarte ikke å vise hvordan jeg kom frem til det. k>±4 gir ikke særlig mening!
Håper noen kan forklare
Hvorfor skal de som er ferdig med R2 og sannsynligvis også ferdig med universitets/høgskole studiene lage løsningsforslag? Det er jo helt latterlig, dere må innrømme det?
-
- Descartes
- Innlegg: 438
- Registrert: 02/06-2015 15:59
Det er som regel stor etterspørsel etter løsningsforslag i etterkant av eksamen. Da er det jo flott, ikke latterlig, at mange personer bruker tid å krefter på å lage slike. Personlig bruker jeg kun løsningsmetoder/teori fra de aktuelle kursene når jeg lager løsningsforslag. Når jeg lager for 1T, bruker jeg ikke noe som man lærer først i R1 (f.eks. andrederiverttest). Vi er nok likevel alle åpne for konstruktive tilbakemeldinger. Å kun stemple arbeidet som «latterlig», er ikke er eksempel på dette. Fint om du kan peke på noe konkret, slik at det er mulig å se hvor du mener det er et forbedringspotensiale, med tanke på å formidle løsningen på en god og forståelig måte. Til slutt kan det være greit å minne om at et løsningsforslag er nettopp det..et forslag. Det finnes som regel en rekke ulike strategier, så man må ikke nødvendigvis tenke helt likt som den som har laget forslaget.Gjest skrev:Hvorfor skal de som er ferdig med R2 og sannsynligvis også ferdig med universitets/høgskole studiene lage løsningsforslag? Det er jo helt latterlig, dere må innrømme det?
Tror han kanskje mente at nivået var latterlig høyt slik at det var latterlig at man må ha fullført flere års høyere utdanning for å kunne lage et løsningsforslag?LektorNilsen skrev:Det er som regel stor etterspørsel etter løsningsforslag i etterkant av eksamen. Da er det jo flott, ikke latterlig, at mange personer bruker tid å krefter på å lage slike. Personlig bruker jeg kun løsningsmetoder/teori fra de aktuelle kursene når jeg lager løsningsforslag. Når jeg lager for 1T, bruker jeg ikke noe som man lærer først i R1 (f.eks. andrederiverttest). Vi er nok likevel alle åpne for konstruktive tilbakemeldinger. Å kun stemple arbeidet som «latterlig», er ikke er eksempel på dette. Fint om du kan peke på noe konkret, slik at det er mulig å se hvor du mener det er et forbedringspotensiale, med tanke på å formidle løsningen på en god og forståelig måte. Til slutt kan det være greit å minne om at et løsningsforslag er nettopp det..et forslag. Det finnes som regel en rekke ulike strategier, så man må ikke nødvendigvis tenke helt likt som den som har laget forslaget.Gjest skrev:Hvorfor skal de som er ferdig med R2 og sannsynligvis også ferdig med universitets/høgskole studiene lage løsningsforslag? Det er jo helt latterlig, dere må innrømme det?
Jeg forsto det slik at det var latterlig at alle kommer inn i disse trådene for å be andre om å lage løsningsforslag.Gjest skrev:Tror han kanskje mente at nivået var latterlig høyt slik at det var latterlig at man må ha fullført flere års høyere utdanning for å kunne lage et løsningsforslag?LektorNilsen skrev:Det er som regel stor etterspørsel etter løsningsforslag i etterkant av eksamen. Da er det jo flott, ikke latterlig, at mange personer bruker tid å krefter på å lage slike. Personlig bruker jeg kun løsningsmetoder/teori fra de aktuelle kursene når jeg lager løsningsforslag. Når jeg lager for 1T, bruker jeg ikke noe som man lærer først i R1 (f.eks. andrederiverttest). Vi er nok likevel alle åpne for konstruktive tilbakemeldinger. Å kun stemple arbeidet som «latterlig», er ikke er eksempel på dette. Fint om du kan peke på noe konkret, slik at det er mulig å se hvor du mener det er et forbedringspotensiale, med tanke på å formidle løsningen på en god og forståelig måte. Til slutt kan det være greit å minne om at et løsningsforslag er nettopp det..et forslag. Det finnes som regel en rekke ulike strategier, så man må ikke nødvendigvis tenke helt likt som den som har laget forslaget.Gjest skrev:Hvorfor skal de som er ferdig med R2 og sannsynligvis også ferdig med universitets/høgskole studiene lage løsningsforslag? Det er jo helt latterlig, dere må innrømme det?
Hvis alle bare hadde delt og diskutert sine løsninger i stedet, så hadde vi hatt både LF og rettelser til de som gjorde feil.
del 2, oppgave 4 b).
er det neon sm ferstår hvorfor de har brukt akkurat disse utrkkene for høyden?
begge utrykkene stemmer jo for begge trekantene, så hvorfor har ikke de gjørt sånn her?
1*sin u*a*cos u/2
i stedet har de burukt den andre utrykket for løsningen (den her?)a*sinu*b*cosv/2
det er jo arealet for den ene trekant + arelat av den andre (som jeg ikke har skrevet her)
er det neon sm ferstår hvorfor de har brukt akkurat disse utrkkene for høyden?
begge utrykkene stemmer jo for begge trekantene, så hvorfor har ikke de gjørt sånn her?
1*sin u*a*cos u/2
i stedet har de burukt den andre utrykket for løsningen (den her?)a*sinu*b*cosv/2
det er jo arealet for den ene trekant + arelat av den andre (som jeg ikke har skrevet her)
-
- Descartes
- Innlegg: 438
- Registrert: 02/06-2015 15:59
Oppgaven er nok formulert slik den er i b) fordi det er greiest å ha det på denne formen når du skal vise det som skal vises i neste deloppgave.sana skrev:del 2, oppgave 4 b).
er det neon sm ferstår hvorfor de har brukt akkurat disse utrkkene for høyden?
begge utrykkene stemmer jo for begge trekantene, så hvorfor har ikke de gjørt sånn her?
1*sin u*a*cos u/2
i stedet har de burukt den andre utrykket for løsningen (den her?)a*sinu*b*cosv/2
det er jo arealet for den ene trekant + arelat av den andre (som jeg ikke har skrevet her)