Siden det er mange skarpe hoder her og også folk med programmeringskunnskap, så drister jeg meg til å spørre et spørsmål som kanskje ikke er helt matematikkrelatert. Håper det er i orden i disse stille sommertider.

Jeg forsøker å modellere aksjemarkedet og har så langt benyttet meg av Excel.
Figuren under viser et priskart av en dags handel i S&P 500, en aksjeindeks. For enkelhets skyld kan vi betrakte det som en aksje. Pris langs Y-aksen og tid langs X-aksen. En dag varer 6 1/2 time og går fra 15:30 til 22:00 norsk tid.
Som vi ser av priskartet har denne dagen følgende hovedbevegelser som jeg her har tegnet inn for hånd:
1. + 9,25 poeng OPP rett etter åpning kl 15:31
2. -10,50 poeng NED fra kl 16:02
3. + 10,50 poeng OPP fra kl 17:17
4. - 6,50 poeng NED fra kl 20:56 og frem til stengetid kl 22:00
Mitt ønske er å finne en smart og rasjonell måte jeg kan "beskrive/forklare" en slik dag på i Excel (åpen for andre forslag om det er noe som kan være bedre egnet) ved hjelp av tall i regnearkformat. Min logiske tilnærmelse sier at en slik dag da må beskrives ved hjelp av bevegelser opp/ned, omfang og tidspunkt. Men det er mulig det er bedre måter.
Dette ønsker jeg å gjøre med hundrevis av dager. Derfor trenger jeg en smart måte å beskrive hver enkelt dag på. Ideelt sett skal jeg være i stand til å raskt finne lignende dager i datasettet mitt.
Jeg har alt et par forslag til hvordan, men er redd jeg har fått litt tunellsyn etter å ha sittet lenge med dette. Så jeg kan laste opp mitt forslag, men kan kanskje avvente litt slik at jeg ikke potensielt ødelegger kreativiteten til andre fordi det er lett å låse seg til en bestemt måte når man først har sett den.
På forhånd takk for alle innspill!

Mvh
Johan Nes