Ønsker hjelp!
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Noether
Noen som kan forklare meg hvordan jeg ska sette opp C?
- Vedlegg
-
- image.jpg (3.56 MiB) Vist 5854 ganger
Har du klart a) og b)? I så fall vet du hvor høyt over bakken ballen er når den er på toppen av svevet sitt. Derfra akselererer den med konstant akselerasjon lik [tex]g[/tex] (hint; bruk "tidløsformelen"). Alternativt kan du gjøre en energibetraktning 

-
- Noether
det har stoppet helt opp for meg, vil du forklare litt meir? har funnet svaret på A og B
google "tidløsformelen". Du vet hvor høyt ballen er over bakken, altså strekningen den må falle. Du vet akselerasjonen er a=g=9,81m/s^2 og du vet at startfarten er 0 når ballen er på sitt høyeste punkt. Du skal finne v.
Jeg liker skf95 sin anbefaling om å gjøre en energibetraktning. Fra oppgave a) vet du hvor høyt ballen når, og i det punktet har det en viss potensiell energi.
Når den treffer bakken har all den potensielle energien blitt kinetisk energi. Derfra kan man finne farta i treff-øyeblikket ut fra ballens maks-høyde og $g$.
Når den treffer bakken har all den potensielle energien blitt kinetisk energi. Derfra kan man finne farta i treff-øyeblikket ut fra ballens maks-høyde og $g$.
-
- Noether
Vil noen vise meg hvordan eg skal sette det opp? alt for lenge siden eg har hatt fysikk...
Hva var svaret på a)? Ut fra det, regn ut den potensielle energien til ballen, gitt ved $E_p = mgh$.
Dette skal da tilsvare den kinetiske energien ved ballens trefføyeblikk, gitt ved $E_k = \frac12mv^2$.
Dette gir $v= \sqrt{2gh}$ der $h$ er svaret på oppgave a) i meter og $g$ er akselerasjonen grunnet jordas gravitasjon.
Dette skal da tilsvare den kinetiske energien ved ballens trefføyeblikk, gitt ved $E_k = \frac12mv^2$.
Dette gir $v= \sqrt{2gh}$ der $h$ er svaret på oppgave a) i meter og $g$ er akselerasjonen grunnet jordas gravitasjon.
-
- Noether
På oppgåve A fikk er 3.464 meter, om det er rett då:)