Hvis jeg har en graf
og har punkte på grafen, og skal prøve å avgjøre om [tex]f'(x)>f''(x)[/tex] i puntet. Hva er egentlig kriteriet man skal se på?
[tex]f''(x)[/tex] er jo den deriverte til [tex]f'(x)[/tex], så forteller den hvor [tex]f'(x)[/tex] har ekstremalpunkter som videre forteller hvor [tex]f(x)[/tex] har vendepunkter?
Grafen på bildet er fjerdegradspolynomfunksjon.
men hvordan skal jeg avgjjøre at [tex]f'(x)>f''(x)[/tex]
takk på forhånd
funksjoner
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
Guest
Nope, har bare bilde av en fjerdegradsfunksjon som har 4 nullpunkter, og 3 ekstremalpunkter.Aleks855 wrote:Hva er $f(x)$? Har du mulighet til å regne ut $f'(x)$ og $f''(x)$?
Eller er det meninga du ikke skal gjøre det?
Skulle finne ut for hvilken x-verdi [tex]f(x)[/tex] hadde ekstremalpunkter, med andre ord hvor nullpunktene til [tex]f'(x)[/tex]. deretter sjulle jeg finne ut hvor [tex]f(x)[/tex] vokser raskest, med andre ord --> ekstremalpunktene til [tex]f'(x)[/tex]. deretter spør oppgaven avgjør hvor [tex]f'(x)>f''(x)[/tex] i punktene. men hva er kriteriet?, jeg skjønner at hvis du putter x-verdien inn i den deriverte skal den være større enn i den andrederiverte, men hvordan skal jeg avgjøre d uten funksjon?
-
mingjun
Du tegner grafen for $f'(x)$, noe som du kan gjøre fordi du kan finne ekstremalpunktene og infleksjonspunktene til $f(x)$. Det samme kan du gjøre for $f''(x)$. Når du har gjort det, kan du observere grafisk de to punktene når $f'(x)$ krysser $f''(x)$, og det er når $f'(x)-f''(x)$ går fra positiv til negativ eller omvendt.
-
Guest
klarer ikke dette... skjønner ikke hva som egentlig man sa se etter. betyr det krysningen på grafen til den deriverte er større enn på den andrederiverte i samme punkt?mingjun wrote:Du tegner grafen for $f'(x)$, noe som du kan gjøre fordi du kan finne ekstremalpunktene og infleksjonspunktene til $f(x)$. Det samme kan du gjøre for $f''(x)$. Når du har gjort det, kan du observere grafisk de to punktene når $f'(x)$ krysser $f''(x)$, og det er når $f'(x)-f''(x)$ går fra positiv til negativ eller omvendt.
-
Guest
Aleks855 wrote:Har du mulighet til å poste bildet av funksjonen som er avbildet?
Boken ligger på skolen nå,, men jeg fikk bare vite 6 punkter på grafen
det var avbildet [tex]f'(x)[/tex], jeg vil si at [tex]f'(x)=-\frac{5}{9}(x-1)(x+2)(x+0.5)(x-2.7)[/tex]
stemmer sånn noenlunde med bildet,,
men har ingen peiling hvordan jeg skal avgjøre at[tex]f'(x)>f''(x)[/tex]. skal prøve å låne boken av kompisen i morgen, så kan jeg legge et bilde. men har du noen tanker sånn i første omgang?
takk!
-
Guest
Aleks855 wrote:Ja, jeg ville skissert den samme funksjonen på et ark, og deretter skissert $f'(x)$ ut fra hvordan $f(x)$ ser ut. Og tilsvarende for $f''(x)$. Deretter er det bare å gjøre det på øyemål.
Jeg ser ikke for meg at det er meninga du skal være super-eksakt når du ikke har en eksakt funksjon å gå etter.
bildet i boka viste grafen til [tex]f'(x)[/tex], men jeg skjønner fremdeles ikke hvordan jeg skal avgjøre om [tex]f'(x)> f''(x)[/tex] i punktene A,B,C,D,E,F ut i fra grafen til [tex]f'(x)[/tex]. Kan man se dette visuelt eller noe? Eller er det umulig å avgjøre dette, uten å lage seg grafen til [tex]f''(x)[/tex]. La oss si jeg har den da, men hvordan skal jeg gå frem? skal jeg sette x koordinatene til punktene inn i henholdsvis [tex]f'(x)[/tex] og [tex]f''(x)[/tex] og se om [tex]f'(x)>f''(x)[/tex] stemmer?
Bare tenk på funksjoner på en graf generelt. Hvordan vet du at den ene funksjonen er større enn den andre ved et punkt?Gjest wrote:Aleks855 wrote:Ja, jeg ville skissert den samme funksjonen på et ark, og deretter skissert $f'(x)$ ut fra hvordan $f(x)$ ser ut. Og tilsvarende for $f''(x)$. Deretter er det bare å gjøre det på øyemål.
Jeg ser ikke for meg at det er meninga du skal være super-eksakt når du ikke har en eksakt funksjon å gå etter.
bildet i boka viste grafen til [tex]f'(x)[/tex], men jeg skjønner fremdeles ikke hvordan jeg skal avgjøre om [tex]f'(x)> f''(x)[/tex] i punktene A,B,C,D,E,F ut i fra grafen til [tex]f'(x)[/tex]. Kan man se dette visuelt eller noe? Eller er det umulig å avgjøre dette, uten å lage seg grafen til [tex]f''(x)[/tex]. La oss si jeg har den da, men hvordan skal jeg gå frem? skal jeg sette x koordinatene til punktene inn i henholdsvis [tex]f'(x)[/tex] og [tex]f''(x)[/tex] og se om [tex]f'(x)>f''(x)[/tex] stemmer?
![]()
![]()
-
Guest
den ligger vel over den andre funksjonen . altså samme x-verdi tilsvarer en høyere y-verdi?mingjun wrote:Bare tenk på funksjoner på en graf generelt. Hvordan vet du at den ene funksjonen er større enn den andre ved et punkt?Gjest wrote:Aleks855 wrote:Ja, jeg ville skissert den samme funksjonen på et ark, og deretter skissert $f'(x)$ ut fra hvordan $f(x)$ ser ut. Og tilsvarende for $f''(x)$. Deretter er det bare å gjøre det på øyemål.
![]()
![]()
Gjest wrote:Den er vel større når [tex]\infty \leq x<-1 \ U 0.5<x<1.5[/tex]
?
Eller [tex]\infty \leq x<-1 \ U 0.5<x<\infty[/tex] da, men det er mer eller mindre tankegangen bak oppgaven. Tegn $f'(x)$, som er en tredjegradspolynom, og tegn $f''(x)$, som er en andregradspolynom. Så finner du ut ved øyemål når $f''(x)>f'(x)$