Gibbs frie energi og Keq

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
thea1

Hei,
jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med b) og e) i denne oppgaven:

I vår intermediære metabolisme er det ofte slik at regulatoriske enzymer katalyserer termodynamisk koblede reaksjoner, som skissert under:
A-->B ΔGo= +22.5 kJ/mol
B-->C ΔGo = -44.7kJ/mol
Nettoreaksjon: A-->C
Begrunn hvorfor de følgende svaralternativer er korrekte eller ikke korrekte hva angår nettoreaksjonen AC:
a) ΔSo må bli negativ
b) Keq er << 1
c) Reaksjonen vil gå spontant fra AC
d) Reaksjonen er endergon.
e) Keq>>1

I oppgave b) så tenkte jeg å bruke ligningen ΔG(standard)= -RTlnKeq, men det blir vel feil siden vi ikke vet om det er under standard betingelser, og siden det inne i cellene ikke er standardbetingelser, og siden vi vet ΔG.
Jeg tenkte også at siden ΔG total= -22,2 , så er det en exergonisk reaksjon og derfor er likevekten forskjøvet mot høyre, dermed er konsentrasjonen av produkter større enn reaktanter så Keq må være større enn 1? Men hvordan vet vi om den er mye større eller bare litt større?
Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med å forklare dette, for jeg har ikke skjønt det helt.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

Ja, [tex]K_{eq} >> 1[/tex]
dvs
reaksjonen A --> C er forskjøvet mot høyre og
[tex]\Delta G < 0[/tex]
og spontan reaksjon
altså
b) er galt og e) er riktig
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Post Reply