Heei, trenger hjelp. Oppgaven er: Vi elektrolyserer en vannløsning av NaI
A: Regn ut hvor mange gram vi får av hvert produkt dersom elektrolysen går i 40 min med en strømstyrke på 2 A. Har klart denne fikk: 6,3 g for I2 og 0.0483 g for h2.
B:Regn ut ph verdi i en løsning dersom volumet av løsningen etter elektrolysen er 2 L. Regner løsningen som homogen. Trenger hjelp på denne, håper noen kan vise meg dette regnestykket har prøvd lenge.
ph verdi
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
mener du reaksjonen:Gjest wrote:Heei, trenger hjelp. Oppgaven er: Vi elektrolyserer en vannløsning av NaI
A: Regn ut hvor mange gram vi får av hvert produkt dersom elektrolysen går i 40 min med en strømstyrke på 2 A. Har klart denne fikk: 6,3 g for I2 og 0.0483 g for h2.
B:Regn ut ph verdi i en løsning dersom volumet av løsningen etter elektrolysen er 2 L. Regner løsningen som homogen. Trenger hjelp på denne, håper noen kan vise meg dette regnestykket har prøvd lenge.
[tex]H_2 + I_2 => 2HI[/tex]
?
sjekk stoffmengdene til H2(g) og I2(g) og hvem som er i underskudd.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Janhaa wrote:mener du reaksjonen:Gjest wrote:Heei, trenger hjelp. Oppgaven er: Vi elektrolyserer en vannløsning av NaI
[tex]H_2 + I_2 => 2HI[/tex]
?
sjekk stoffmengdene til H2(g) og I2(g) og hvem som er i underskudd.
Reaksjonslikning: 2h2o+ 2e----> h2 + 2oh-
2I----->I2+2e-
Men hvordan bruker jeg stoffmengden til å regne ut ph har, begge har jo lik stoffmengde som er 0.024 mol?
0,024 mol H2Gjest wrote:Kan jeg ta -log( 0.024) ??
=>
0,048 mol HI
):
[HI]=0,024 M
sterk syre
så
pH = -log(0,024)=1,62
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.