noen som har kan kjemi?

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Uni

Hei, eg har hatt lab og må besvare noen spørsmål. Det vi gjorde var grignard reaksjonsyntese av 1-fenyl-1butanol. Det eg lurer på er hvorfor det er viktig å regulere tilførelsen av brombenzen slik at reaksjonen ikke går for livlig? Er det slik at vi kan få et annet produkt ved for mye tilsettning? og eventuelt hvilket biprodukter som kan dannes?

takker for svar!
Kjemikern
Guru
Guru

Uni wrote:Hei, eg har hatt lab og må besvare noen spørsmål. Det vi gjorde var grignard reaksjonsyntese av 1-fenyl-1butanol. Det eg lurer på er hvorfor det er viktig å regulere tilførelsen av brombenzen slik at reaksjonen ikke går for livlig? Er det slik at vi kan få et annet produkt ved for mye tilsettning? og eventuelt hvilket biprodukter som kan dannes?

takker for svar!

[tex]\Delta H<0[/tex]!

Bifenyl, $MgBr_2$..
Uni

Ja, selvfølgelig! :) Gir mening nå.
Lurer også på hva som vil skje dersom man ikke bruker vannfri eller alkoholfri eter ved ekstraksjon? Vil man da ikke klare å få til å danne 1-fenyl1-butanol eller få ren 1-fenyl-1-butanol?
Kjemikern
Guru
Guru

Uni wrote:Ja, selvfølgelig! :) Gir mening nå.
Lurer også på hva som vil skje dersom man ikke bruker vannfri eller alkoholfri eter ved ekstraksjon? Vil man da ikke klare å få til å danne 1-fenyl1-butanol eller få ren 1-fenyl-1-butanol?

Ved ekstraksjon? Ser ikke poenget med å bruke tørr eter der. Du ønsker jo å ekstrahere og vil mest sannsynligvis legge et polart løsemiddel i den, og det vil jo ødelegge den tørre eteren.

For det andre så er jo reaksjonen ferdig når du skal ekstrahere. Så om du ikke har produktet til da, ja da må du nok begynne på nytt. Har du så vidt spor av vann i kolben så fungerer ikke Gringards reagens. Her må det være helt tørt!!.
Uni

Forklaringene er veldig bra. Forstår det bedre nå. En siste ting eg lurer på er om du har noen tips til hvordan jeg kan finne reaksjonsliknigen med mekanismer vha elektronpar forskyvingspiler av 1-fenyl 1-butanol? Vil gjerne legge til et bilde på hvordan jeg har tenkt, men jeg vet ikke hvordan jeg skal legge til bilde fra Pc-en min. Denne fant jeg på nettet:
https://www.google.no/search?q=1-phenyl ... YxvQDVM%3A
Kjemikern
Guru
Guru

Uni wrote:Forklaringene er veldig bra. Forstår det bedre nå. En siste ting eg lurer på er om du har noen tips til hvordan jeg kan finne reaksjonsliknigen med mekanismer vha elektronpar forskyvingspiler av 1-fenyl 1-butanol? Vil gjerne legge til et bilde på hvordan jeg har tenkt, men jeg vet ikke hvordan jeg skal legge til bilde fra Pc-en min. Denne fant jeg på nettet:
https://www.google.no/search?q=1-phenyl ... YxvQDVM%3A

Nå er jeg usikker ulike på hvilket reagenser du har brukt, men her er et eksempel: Det siste trinnet er protonoverføring, det antar jeg du vet hvordan mekanismen fungerer for, noe av det første man lærer i KJM1110.
Post Reply