Hei.
Jeg har en utfordring.
Vanntank BxLxH er 2x2x6m (uisolert aluminium)
Volum vann 24 M3
Temperaturen kaldeste måneden januar er -1C (snitt) Alle de andre månedene har plussgrader.
Hvordan kan jeg finne ut hvor lang tid det tar før vannet fryser? Vil det i hele tatt bli et problem?
Se bort i fra vind.
Termodynamikk
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Ref over. For å ta ekstrem tilfeller i dette området. Hadde det også vært fint med et eksempel som viser at ute temperaturen er -10 grader
Ikke noe trivielt problem det der; mye å ta hensyn til !Assi wrote:Ref over. For å ta ekstrem tilfeller i dette området. Hadde det også vært fint med et eksempel som viser at ute temperaturen er -10 grader
F. eks. varmetransport-prosesser (ledning, konveksjon...).
Kanskje formel for varmekapasitet, C, kan involveres, og kobles med effekt (P).
[tex]Q=C*m*\Delta T[/tex]
og
[tex]P=Q/t[/tex]
\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\
eller hva med Newton's avkjølings lov?
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Heisann,
Takkef for svar. Tenkte på at det muligens går å bruke grunnleggende termodynamikk. DVS hvis jeg klarer å bevise at selv med ideelle forhold vil ikke vannet fryse. (tar bort at tanken fra beregning)
Jeg satt kjapt formelen inn i en ferdig kalkulator på nettet, fikk da at det ville ta 7,7 dager for vanne å nå fryspunkt.
Som jeg husker fra studietiden krever omdanning enda mer energi.
Da snitt temperaturen er -1C for den kaldeste måneden vil det i teorien ikke være 7,7 dager med -10C
Litt lenge siden jeg holdt på med dette i studietiden, så jeg hadde håpet noen kunne satt opp en likning som var løst, slik at jeg kan gjennomgå den og sjekke opp mot det jeg har funnet.
Takkef for svar. Tenkte på at det muligens går å bruke grunnleggende termodynamikk. DVS hvis jeg klarer å bevise at selv med ideelle forhold vil ikke vannet fryse. (tar bort at tanken fra beregning)
Jeg satt kjapt formelen inn i en ferdig kalkulator på nettet, fikk da at det ville ta 7,7 dager for vanne å nå fryspunkt.
Som jeg husker fra studietiden krever omdanning enda mer energi.
Da snitt temperaturen er -1C for den kaldeste måneden vil det i teorien ikke være 7,7 dager med -10C
Litt lenge siden jeg holdt på med dette i studietiden, så jeg hadde håpet noen kunne satt opp en likning som var løst, slik at jeg kan gjennomgå den og sjekke opp mot det jeg har funnet.