R1 - omforming av logaritme ligning
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Hei, jeg fikk i oppgave i en prøve å omforme (5^3)*((x/5)^ln(x)+2)=x^3 til (ln(x)-ln(5))*(ln(x)-1). Jeg startet med å gjøre omformingen til ((ln(x))^2)-ln(x)-(ln(x)*ln(5)+ln(5) og regnet meg deretter fram til dette med det originale regnestykket. Dette var tydeligvis ikke lov, og jeg sitter her med regnestykket ((ln(x))^2)-ln(x)-(ln(x)*ln(5)+ln(5) uten framgang. Noen som vet hva jeg kan gjøre?
-
- Lagrange
Altså: [tex]5^3*(\frac{x}{5}^{lnx}+2)=x^3[/tex]?Ado wrote:Hei, jeg fikk i oppgave i en prøve å omforme (5^3)*((x/5)^ln(x)+2)=x^3 til (ln(x)-ln(5))*(ln(x)-1). Jeg startet med å gjøre omformingen til ((ln(x))^2)-ln(x)-(ln(x)*ln(5)+ln(5) og regnet meg deretter fram til dette med det originale regnestykket. Dette var tydeligvis ikke lov, og jeg sitter her med regnestykket ((ln(x))^2)-ln(x)-(ln(x)*ln(5)+ln(5) uten framgang. Noen som vet hva jeg kan gjøre?
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Hei,
Jeg antar at du ønsker å løse likningen for x, og ikke bare skrive om.
Dersom du deler på [tex]5^3[/tex] på begge sider ender du med
[tex]\left(\frac{x}{5}\right)^{\ln{x} + 2} = \left( \frac{x}{5}\right)^3[/tex]
Siden grunntalenne er de samme på begge sider må vi da ha
[tex]\ln{x} + 2 = 3[/tex]
Som du så kan løse for x.
Jeg antar at du ønsker å løse likningen for x, og ikke bare skrive om.
Dersom du deler på [tex]5^3[/tex] på begge sider ender du med
[tex]\left(\frac{x}{5}\right)^{\ln{x} + 2} = \left( \frac{x}{5}\right)^3[/tex]
Siden grunntalenne er de samme på begge sider må vi da ha
[tex]\ln{x} + 2 = 3[/tex]
Som du så kan løse for x.
Vi ser også at vi mister en X verdi hvis vi skal løse likningen slik. X skal være både e og 5 i følge den omskrevne likningen. Problemet er å skrive om uten å regne bakover :[
-
- Lagrange
Du skal skrive om? Men uttrykket har jo et likhetstegn.Ado wrote:Nei, oppgaven spør bare etter å skrive om
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
[tex]5^{3}*(\frac{x}{5})^{ln(x)+2}=x^{3}[/tex] skal omformes til [tex](ln(x)-ln(5))*(ln(x)-1)[/tex]
Altså jeg skal bruke potens og logaritme reglene til å gjøre den originale likningen til to faktorer, ikke løse den
Altså jeg skal bruke potens og logaritme reglene til å gjøre den originale likningen til to faktorer, ikke løse den