Jeg vet ikke når jeg skal bruke disse forskjellige formlene kunne noen ha gitt meg en forklaring?
s=v0t+12at2 s=v0t+12at2
a=2(s−v0t)t2 a=2(s−v0t)t2
Generelt veiformel 1 og 2, når bruer vi de forskjellige formlene? Hva er forskjellen på dem to?
Kan jeg få en forklaring på disse formlene?
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
gjest2223 wrote:Jeg vet ikke når jeg skal bruke disse forskjellige formlene kunne noen ha gitt meg en forklaring?
s=v0t+12at2 s=v0t+12at2
Generelt veiformel 1 og 2, når bruer vi de forskjellige formlene? Hva er forskjellen på dem to?
Den ene gir deg strekning, den andre gir deg akselerasjon.
Kjemikern wrote:gjest2223 wrote:Jeg vet ikke når jeg skal bruke disse forskjellige formlene kunne noen ha gitt meg en forklaring?
s=v0t+12at2 s=v0t+12at2
En skiløper står ned en 135 m lang bakke på 15,0s. Gå ut fra at startfarten er null, og at akselerasjonen er konstant.
a) Finn akselerasjonen
b) Finn farten nederst i bakken
c) Hvor langt ned i bakken kommer skiløperen på 7,5s
d) Hvor lang tid bruker skiløperen på å komme halvveis ned i bakken?
Oppgave a) får jeg til. Jeg skjønner ikke hvilken formel jeg skal bruke på de andre oppgavene, og hvorfor det brukes
B)gjest2223 wrote:Kjemikern wrote:gjest2223 wrote:Jeg vet ikke når jeg skal bruke disse forskjellige formlene kunne noen ha gitt meg en forklaring?
s=v0t+12at2 s=v0t+12at2
En skiløper står ned en 135 m lang bakke på 15,0s. Gå ut fra at startfarten er null, og at akselerasjonen er konstant.
a) Finn akselerasjonen
b) Finn farten nederst i bakken
c) Hvor langt ned i bakken kommer skiløperen på 7,5s
d) Hvor lang tid bruker skiløperen på å komme halvveis ned i bakken?
Oppgave a) får jeg til. Jeg skjønner ikke hvilken formel jeg skal bruke på de andre oppgavene, og hvorfor det brukes
Du får oppgitt at akselerasjonen er konstant, hva med å bruke formelen: $s=\frac{1}{2}(v_0+v)t$ gitt at $V_0=0$, kan den skrives som;
$s=\frac{1}{2}(0+v)t$
$s=\frac{1}{2}vt$, løs med hensyn på v.
Denne kan brukes, fordi den tar ikke hensyn til akselerasjon.