Hei, trenger hjelp med en oppgave: Hvor mye vil pH-verdien forandre seg hvis vi dobler vannmengden i
a en 0,20 mol/L løsning av HCl
b en løsning av 0,10 mol CH3COOH og 0,10 mol
NaCH3COO per L
c en 0,20 mol/L løsning av en svak syre med syre-
konstant Ka
Fant a ved å gjøre:
Før: [H3O+] = 0,2 M
pH = -lg(0,2)
Etter: [H3O+] = 0,2/2 = 0,1 M
pH = -lg(0,1)
1-0.69= 0.30
I b står det ingen forandring, hvorfor er det ikke noe forandring??, og i oppg c er er det en svak syre, tenkte å gjøre det samme som i oppgave a ,men får feil svar. Håper noen har tid til å hjelpe meg med dette...
ph- forandring
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
I oppg c, tenkte jeg -log(0.20 ) = 0,69Kjemikern wrote:B) Hvorfor pH ikke blir forandret, kan du selv tenke litt på. (Hint: Bufferlikingenen. Blir forholdet mellom base og syre endret?)
C) Hva er Ka verdien?
får feil svar, svaret skal bli 0.15??
Du kan ikke ta $-\lg{[H^+]}$ direkte. En svak syre protolyserer ikke 100%. Hva er Ka verdien??Gjest wrote:I oppg c, tenkte jeg -log(0.20 ) = 0,69Kjemikern wrote:B) Hvorfor pH ikke blir forandret, kan du selv tenke litt på. (Hint: Bufferlikingenen. Blir forholdet mellom base og syre endret?)
C) Hva er Ka verdien?
I allefall så øker pH når du fortynner en løsning(hvorfor?)
Men, jeg vet jo ikke hva slags svak syre det er snakk om, hvordan skal jeg da vite Ka verdien??Kjemikern wrote:Du kan ikke ta $-\lg{[H^+]}$ direkte. En svak syre protolyserer ikke 100%. Hva er Ka verdien??Gjest wrote:I oppg c, tenkte jeg -log(0.20 ) = 0,69Kjemikern wrote:B) Hvorfor pH ikke blir forandret, kan du selv tenke litt på. (Hint: Bufferlikingenen. Blir forholdet mellom base og syre endret?)
C) Hva er Ka verdien?
I allefall så øker pH når du fortynner en løsning(hvorfor?)
Men la oss si at den svake syren er eddiksyre, kunne jeg bare tatt -log(1.8*10^-5) og gjort akkuratt det samme som i oppg a???Kjemikern wrote:Denne oppgaven mangler informasjon.
Svake syrer protolyserer ulikt. Noen protolyserer 4% andre protolyserer 0.0004%. Med andre ord så endrer pH seg forskjellige for hver enkelt syre.
Gjest wrote:Men la oss si at den svake syren er eddiksyre, kunne jeg bare tatt -log(1.8*10^-5) og gjort akkuratt det samme som i oppg a???Kjemikern wrote:Denne oppgaven mangler informasjon.
Svake syrer protolyserer ulikt. Noen protolyserer 4% andre protolyserer 0.0004%. Med andre ord så endrer pH seg forskjellige for hver enkelt syre.
Nei.
Du setter opp likevektsuttrykket og regner ut konsentrasjonen av $H^+$
[tex]K_a=\frac{[H^+][CH_3COO^-]}{[CH_3COOH]}[/tex] osv...
Skal huske på det : )Kjemikern wrote:Til neste gang; vær vennlig å publiser spørsmålet under "Matematikk i andre fag".
-
- Fibonacci
Flyttet
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk