Størrelsen av luftmotstanden på en skumgummiball er
L = kv^2 der k = 8,7 · 10–4 Ns^2/m^2 og v er farten til lufta som strømmer forbi ballen. Ballen har massen 8,0 g.
a) Finn den største farten skumgummiballen kan få hvis den faller loddrett gjennom lufta.
Denne oppgaven har jeg løst ved å sette L=G (terminalfart), og ender opp med v=9,5m/s
Skumgummiballen blir hengt opp i en snor foran en luftblåser. Luftstrømmen får ballen til å svinge ut slik
at snora danner vinkelen 34° med loddlinja.
b) Tegn en figur som viser størrelsen og retningen på
de kreftene som virker på skumgummiballen. Finn farten til lufta som passerer ballen.
Hovedproblemet mitt er nok at jeg ikke er helt sikker på hvilke krefter som virker på ballen... Det er gravitasjonskraften, og en kraft fra snoren... men er det i tillegg både luftmotstand og en kraft som virker fra luften som blåser på ballen?
Jeg regner med at snorkraften kanskje må dekomponeres, men ellers er jeg veldig usikker på hva jeg skal gjøre...
Jeg tenkte at jeg kunne omforme foremlen til å bli v^2=L/k, men da må jeg jo nesten finne L... Er det noen som kan vise meg hvordan, eventuelt som har en annen metode?
På fohånd tusen takk for alle svar!