Tre geometrioppgaver

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
stensrud
Descartes
Descartes
Sted: Cambridge

Siden det nettopp ble meldt interesse for geometri i en annen tråd, tenkte jeg det var passende å legge ut noen geometrinøtter :P . De er listet i stigende vanskelighetsgrad nedenfor; den første skal være relativt enkel, mens den siste skal være ganske vanskelig.

$\mathbf{Oppgave \, 1}$
Trekanten $ABC$ har en rett vinkel i $C$. Hvis medianen fra $C$ skjærer $AB$ i $M$, vis at trekantene $AMC$ og $BMC$ er likebeinte.

$\mathbf{Oppgave \, 2}$
En diameter i den omskrevne sirkelen til trekanten $ABC$ skjærer $\overline{BC}$ i to like deler. Vis at den samme diameteren skjærer $\overline{AC}$ i forholdet $1 : 3$ (regnet fra $A$) hvis og bare hvis $\tan B=2\tan C$.

$\mathbf{Oppgave \, 3}$
La $\Omega $ og $O$ være henholdsvis omsirkelen og omsenteret til en spissvinklet trekant $ABC$ med $AB > BC$. Vinkelhalveringslinjen til $\angle ABC$ møter $\Omega$ i $M\neq B$. La $\Gamma$ være sirkelen med diameter $BM$. Vinkelhalveringslinjene til $\angle AOB$ og $\angle BOC$ skjærer $\Gamma$ i henholdsvis $P$ og $Q$. Punktet $R$ på linjen $PQ$ er valgt slik at $BR=MR$. Vis at $BR \parallel AC$.

(Merk at en vinkelhalveringslinje her alltid antas å være en stråle.)
Drezky
Hilbert
Hilbert

2

Får ikke dette til å stemme i GeoGebra?
[tex]i*i=-1[/tex]

Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
stensrud
Descartes
Descartes

Drezky skrev:2

Helt sikker? Funker når jeg legger det inn.
Drezky
Hilbert
Hilbert

stensrud skrev:
Drezky skrev:2

Helt sikker? Funker når jeg legger det inn.

Da har jeg tolket oppgaven feil:..

Ops... det er vel noen feil med [tex]\tan B[/tex] ? .......... her..

Stemmer iallefall ikke her:
Sist redigert av Drezky den 02/07-2016 19:37, redigert 1 gang totalt.
[tex]i*i=-1[/tex]

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

Bildet vises ikke.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Drezky
Hilbert
Hilbert

Dolandyret skrev:Bildet vises ikke.

Too late...

Fikser det etterpå
[tex]i*i=-1[/tex]

Drezky
Hilbert
Hilbert

Jeg ser hvorfor min konstruksjon var feil ,men jeg vet fremdeles ikke om dette stemmer:

Diameteren som deler [tex]\overline{BC}[/tex] i forholdet [tex]1:1[/tex] står vinkelrett på [tex]\overline{BC}[/tex]. La [tex]D[/tex] være skjæringspunktet mellom diameteren og [tex]\overline{AC}[/tex]. Hvis vi nedfeller en høyde fra hjørnet A til [tex]\overline{BC}[/tex] til et punkt [tex]E[/tex] (som er for øvrig parallell med [tex]\overline{DE}[/tex]. Da vil vi følge av vår rettvinklet trekant få: [tex]\tan\left ( \angle C \right )=\frac{\overline{AE}}{\overline{CF}}[/tex]

og at: [tex]\frac{1}{4}\overline{CF}+\frac{1}{2}\overline{BC}=\overline{CF}\, \Longleftrightarrow\, \overline{BC}=\frac{3}{2}\overline{CF}[/tex]

og [tex]tan\left ( \angle B \right )=\frac{\overline{AF}}{\overline{BC}-\overline{CF}}=\frac{\overline{AF}}{\frac{1}{2}\overline{CF}}=\frac{2\overline{AF}}{\overline{CF}}[/tex]

Følgelig blir forholdet [tex]1:4[/tex] ??
[tex]i*i=-1[/tex]

Drezky
Hilbert
Hilbert

Drezky skrev:Jeg ser hvorfor min konstruksjon var feil ,men jeg vet fremdeles ikke om dette stemmer:

Diameteren som deler [tex]\overline{BC}[/tex] i forholdet [tex]1:1[/tex] står vinkelrett på [tex]\overline{BC}[/tex]. La [tex]D[/tex] være skjæringspunktet mellom diameteren og [tex]\overline{AC}[/tex]. Hvis vi nedfeller en høyde fra hjørnet A til [tex]\overline{BC}[/tex] til et punkt [tex]E[/tex] (som er for øvrig parallell med [tex]\overline{DE}[/tex]. Da vil vi følge av vår rettvinklet trekant få: [tex]\tan\left ( \angle C \right )=\frac{\overline{AE}}{\overline{CF}}[/tex]

og at: [tex]\frac{1}{4}\overline{CF}+\frac{1}{2}\overline{BC}=\overline{CF}\, \Longleftrightarrow\, \overline{BC}=\frac{3}{2}\overline{CF}[/tex]

og [tex]tan\left ( \angle B \right )=\frac{\overline{AF}}{\overline{BC}-\overline{CF}}=\frac{\overline{AF}}{\frac{1}{2}\overline{CF}}=\frac{2\overline{AF}}{\overline{CF}}[/tex]

Følgelig blir forholdet [tex]1:4[/tex] ??

Stensrud ?
[tex]i*i=-1[/tex]

stensrud
Descartes
Descartes

Hva er $F?$
Drezky
Hilbert
Hilbert

stensrud skrev:Hva er $F?$

F er punktet på BC som er slik at høyden fra A til [tex]\overline{BC}[/tex] er parallell med [tex]\overline{DE}[/tex]
[tex]i*i=-1[/tex]

Drezky
Hilbert
Hilbert

Stensrud, har du en løsning på oppgave 2?
[tex]i*i=-1[/tex]

stensrud
Descartes
Descartes

Det har jeg vet du :)

$\mathbf{Oppgave \ 2}$
En diameter i den omskrevne sirkelen til trekanten $ABC$ skjærer siden $BC$ i to like deler. Vis at den samme diameteren skjærer $AC$ i forholdet $1: 3$ (regnet fra $A$) hvis og bare hvis $\tan B=2\tan C$.

$\mathit{Løsning:}$ La diameteren skjære $AC$ i $D$, og la midtpunktet på $BC$ betegnes $M$ og fotpunktet fra $A$ på $BC$ for $E$. Vi skal vise at $AD:DC=1:3\iff \tan B=2\tan C$ ved hjelp av koordinater.

Vi legger $\triangle ABC$ inn i et koordinatsystem med $B=(0,0), \ C=(1,0)$, (wlog). La $AB$ være linja gitt ved $y=bx$, og linja $AC$ ved $y=cx-c$. Merk at da blir $\tan\angle B=b, \ \tan\angle C=-c$ og $A=(\frac{c}{c-b},\frac{bc}{c-b})$. På grunn av formlike trekanter er $EM/MC=AD/DC=1/3$. Men
\[ EM=\frac12 -\frac{c}{c-b} \quad \text{og} \quad MC=\frac12, \]

\[ AD/DC=\frac13 \iff \frac{\frac12-\frac{c}{c-b}}{\frac12}=\frac13 \iff b=-2c.\]
Siden $b=\tan B$ og $-c=\tan C$ er $b=-2c\iff \tan B=2\tan C$, som ønsket. $\blacksquare$

Som med de fleste løsninger som benytter seg av koordinatgeometri er denne ganske rett frem med en gang man har lagt inn alt i koordinatsystemet. Det finnes også en trigonometrisk løsning, men det blir jo omtrent det samme, og "vanlige" koordinater tok seg av tangens-delen på en veldig ryddig måte her. Oppgaven er forresten fra finalen til den svenske matematikkolympiaden i år.
Svar