R1 - Eksamen 2016

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Dolandyret
Lagrange
Lagrange

Gjest skrev:har alle fått svar? er jeg den eneste?
Alle karakterene er tilgjengelige nå.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Gjest

Dolandyret skrev:
jupp, ser det nå
Gjest

Dolandyret skrev:
Dolan, hvordan gjekk det?
Blei du pøka?
Gjest

tror ikke han har r1? i allefall så har han kunnskap i r2 så ja..
Marieee

Hei! Fikk 5 og tror jeg ligger ett poeng under seksergrensen. Er det noe poeng i å klage da? Fikk feil på kombinatorikkopgaven (misforsto oppgaven, men skrev 1-ingen ol), den siste a oppgaven (skrev noe, men kom ikke helt i mål) og tegnet grafen på del 1 feil (tegnet at endene av grafen var loddrette istedenfor vannrette). Trenger 6 for å komme inn på det studiet jeg vil :D
Drezky
Hilbert
Hilbert

Marieee skrev:Hei! Fikk 5 og tror jeg ligger ett poeng under seksergrensen. Er det noe poeng i å klage da? Fikk feil på kombinatorikkopgaven (misforsto oppgaven, men skrev 1-ingen ol), den siste a oppgaven (skrev noe, men kom ikke helt i mål) og tegnet grafen på del 1 feil (tegnet at endene av grafen var loddrette istedenfor vannrette). Trenger 6 for å komme inn på det studiet jeg vil :D

Snds..

Fikk du feil på hele oppgave 6? Da mistet du 4 poeng.
Du sier du bomma på opgave 3 c) ---> 2 poeng

Den siste a oppgaven? Snakker du om oppgave 4a del 2?
(Hvis dette er tilfellet glapp 6'erern).

Vet ikke om du klarte den siste "nøtten" på del 2 (hvis du klarte den skal sensoren oppfordres til hononrere oppgaven)
Men du ligger vel på [tex]\frac{54}{60}\Leftrightarrow 90 \%[/tex]

I følge mine øyne så avhenger alt av oppgave 4 (ut i fra det du har oppgitt). Hvis du klarte den og fikk full pott så burde du nok klage..

Nå skal det sies at jeg endte opp med [tex]\frac{54}{60}[/tex] og klarte oppgave 4 (med unntak av én liten slurvefeil) - rett og slett en bagatell. Men føringen min var tydeligivs noe sh*
[tex]i*i=-1[/tex]

Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Marieee

Drezky skrev:
Marieee skrev:Hei! Fikk 5 og tror jeg ligger ett poeng under seksergrensen. Er det noe poeng i å klage da? Fikk feil på kombinatorikkopgaven (misforsto oppgaven, men skrev 1-ingen ol), den siste a oppgaven (skrev noe, men kom ikke helt i mål) og tegnet grafen på del 1 feil (tegnet at endene av grafen var loddrette istedenfor vannrette). Trenger 6 for å komme inn på det studiet jeg vil :D

Snds..

Fikk du feil på hele oppgave 6? Da mistet du 4 poeng.
Du sier du bomma på opgave 3 c) ---> 2 poeng

Den siste a oppgaven? Snakker du om oppgave 4a del 2?
(Hvis dette er tilfellet glapp 6'erern).

Vet ikke om du klarte den siste "nøtten" på del 2 (hvis du klarte den skal sensoren oppfordres til hononrere oppgaven)
Men du ligger vel på [tex]\frac{54}{60}\Leftrightarrow 90 \%[/tex]

I følge mine øyne så avhenger alt av oppgave 4 (ut i fra det du har oppgitt). Hvis du klarte den og fikk full pott så burde du nok klage..

Nå skal det sies at jeg endte opp med [tex]\frac{54}{60}[/tex] og klarte oppgave 4 (med unntak av én liten slurvefeil) - rett og slett en bagatell. Men føringen min var tydeligivs noe sh*

Stemmer slik du har tenkt. Fikk ikke helt riktig på 4a, men klarte 4b. Fikk du 5 eller 6? Følte at føringen min var bra og at jeg forklarte mye. Er så urolig kjipt at sekseren skal glippe på en oppgave jeg misforsto (tenkte at det var forskjell på hvilke realfag man valgte og at eks fysikk og matte, og matte og biologi var to forskjellige kombinasjoner)
Drezky
Hilbert
Hilbert

Marieee skrev: Stemmer slik du har tenkt. Fikk ikke helt riktig på 4a, men klarte 4b. Fikk du 5 eller 6? Følte at føringen min var bra og at jeg forklarte mye. Er så urolig kjipt at sekseren skal glippe på en oppgave jeg misforsto (tenkte at det var forskjell på hvilke realfag man valgte og at eks fysikk og matte, og matte og biologi var to forskjellige kombinasjoner)

Det er litt kjipt ettersom det egentlig var oppgave [tex]4a[/tex] på del 2 som var "nøtten". Men du sier "fikk ikke helt riktig på 4a" Så kanskje du fikk noen poeng på den og (Selv om oppgave 4 på del 2 var bare verdt 4 poeng så talt den kanskje 2-3 ganger så mer som de andre oppgavene vil jeg påstå.
Skjønner frustrasjonen din.. må være kjipt... tar du faget opp som privatist?

Men for all del klag! Du har ikke noe å tape på det hvis du fikk en samlet poengsum i [tex]\in \left [ 54, 60 \right ][/tex]. Jeg vil si at du ligger i grenselandet mellom 5 og 6. Men kanskje helthetsvurderingen trekker deg opp en karakter =)

Udir, som riktig nok er kongen på haugen, har skrevet i sin forhandsenssurrapport sammen med spesifikke kommentarer til oppgaver (kan være greit å få med seg hvis du ikke har sett det allerede) :

* Karakteren 6 viser at eleven har «framifrå» kompetanse i faget. Når elevene viser spesielt modenhet eller kunnskap i deler av besvarelsen, skal dette kunne veie opp for mindre feil og mangler i andre deler, slik at resultatet likevel kan bli en toppkarakter.

Tja, jeg fikk karakteren:

[tex]Karakter=\: \int_{-\infty}^{\infty}e^{-x^2/2}dx*\sqrt{2\pi}+\int_{2}^{9}3\sqrt{s}ds+\int_{0}^{\pi}\sin(x)dx-\int_{\pi}^{2\pi}\sin(x)dx\left ( -\frac{log_3\sqrt{243\sqrt{81\sqrt[3]{3}}}}{log_2\sqrt[4]{64}+log_ee^{-10}} \right )-(2*6)!-\frac{\binom{52}{2}}{\binom{45}{3}}+e^{\pi i}+\left ( -\sqrt{2}*4-479001543 \right )+arc\tan\left ( 1 \right )+\left ( 2*4!-3^3+4! \right )-0.3281225387+\int_{0}^{2\pi}x \sin x\:dx+\int_{0}^{\frac{\pi}{2}}\frac{\cos x}{\left ( \sin x+2 \right )^2}dx*3!*5^{3!-5}[/tex]
[tex]i*i=-1[/tex]

Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

Gjest skrev:
Dolandyret skrev:
Dolan, hvordan gjekk det?
Blei du pøka?
Hadde ikke matteeksamen i år :) Håpet jeg skulle komme opp i R2, men det ble visst biologi og fysikk istedet :| Fikk hhv. 4 og 3, så ikke mye å skryte av. Tror jeg kunne klart 6 i R2, så trekket var litt surt. Menmen, sånn er livet. Jeg har hvert fall bestått vgs :mrgreen:
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
MadLazer
Fibonacci
Fibonacci

"Det har kommet inn kommentarer fra 44 sensorer. Ut fra kommentarene kan det se ut som om vanskegraden har vært varierende, men rimelig. Noen har kommentert at det kan ha vært litt mye å gjøre, spesielt på del 2, og at det kan være krevende å oppnå høye karakterer. På bakgrunn av dette har vi valgt å justere de veiledende karaktergrensene." Her er nok svaret på at resultatet ble bedre enn forventet :D Fikk sykt dårlig tid mot slutten, svarte ikke i det hele tatt på det siste spørsmålet
sporald

hva fikkk alle som karakter?

ble selv en 5'er :/
gjest.

Hvor får vi tak i besvarelsen vår?
CN-alliert

Send privatistkontoret en mail og de vil sende den til deg på email i PDF-form.
nitro

sporald skrev:hva fikkk alle som karakter?

ble selv en 5'er :/

samme her!
Svar