Signal i 1H-NMR-spekter

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Kjemikern
Guru
Guru

stimorolextra wrote:

Skal jeg tenkte sånn at siden karbonatomet i midten der ikke er bundet til et hydrogen, så vil det ikke utgjøre et miljø?
Er det når C er bundet til H at man har et miljø(Ikke signal heller!)?

Det heter jo $^{1}\textrm{H}-NMR$, signalene viser H-atomene ikke C-atomene. Hvis C-atomet ikke er bundet til H-atom vil det jo ikke ha noen miljøer!

Det finnes også $^{13}\textrm{C}-NMR$ Det viser karbon atomene, og ikke H-atomene.
stimorolextra

Kjemikern wrote:
stimorolextra wrote:

Skal jeg tenkte sånn at siden karbonatomet i midten der ikke er bundet til et hydrogen, så vil det ikke utgjøre et miljø?
Er det når C er bundet til H at man har et miljø(Ikke signal heller!)?

Det heter jo $^{1}\textrm{H}-NMR$, signalene viser H-atomene ikke C-atomene. Hvis C-atomet ikke er bundet til H-atom vil det jo ikke ha noen miljøer!

Det finnes også $^{13}\textrm{C}-NMR$ Det viser karbon atomene, og ikke H-atomene.
Men er det KUN når C er bundet til H at man får hydrogenmiljø? Vil f.eks en OH-gruppe utgjøre et hydrogenmiljø?

Hvor mange hydrogenmiljøer er det i butan-2-ol? Om jeg teller med OH, så blir det 5???
Kjemikern
Guru
Guru

stimorolextra wrote: Men er det KUN når C er bundet til H at man får hydrogenmiljø? Vil f.eks en OH-gruppe utgjøre et hydrogenmiljø?

Hvor mange hydrogenmiljøer er det i butan-2-ol? Om jeg teller med OH, så blir det 5???

Signalene viser H-atomene, uansett hva den er koblet til!

i butan-2-ol er 5 H-miljøer helt riktig
stimorolextra

Kjemikern wrote:
stimorolextra wrote: Men er det KUN når C er bundet til H at man får hydrogenmiljø? Vil f.eks en OH-gruppe utgjøre et hydrogenmiljø?

Signalene viser H-atomene, uansett hva den er koblet til!

i butan-2-ol er 5 H-miljøer helt riktig
Jeg prøver å tegne H-NMR-spekteret og får dette: en triplett (for CH3) og en dublett (for CH3) ca. ved 1 ppm. Men hvem skal ha lavest skift av disse? I tillegg får jeg en pentett (for CH2) ca ved 1,4 ppm, en hekstett (for CH) ca ved 1,6 ppm og en dublett (for OH) trolig ved høyeste skift, opp mot 6 ppm. Stemmer dette?
Kjemikern
Guru
Guru

stimorolextra wrote:
Kjemikern wrote: Jeg prøver å tegne H-NMR-spekteret og får dette: en triplett (for CH3) og en dublett (for CH3) ca. ved 1 ppm. Men hvem skal ha lavest skift av disse? I tillegg får jeg en pentett (for CH2) ca ved 1,4 ppm, en hekstett (for CH) ca ved 1,6 ppm og en dublett (for OH) trolig ved høyeste skift, opp mot 6 ppm. Stemmer dette?
$CH_3-CH(OH)-CH_2-CH_3$

$CH_3$ er koblet til en $CH(OH)$ Denne $CH_3$ er mer skjermet av OH-gruppen. Så denne $CH_3$ molekylet vil ha et høyere skift enn $CH_3$ molekylet på andre siden, fordi den er koblet til $CH_2$ molekyl(H-atomet skjermer mindre enn OH).

Altså vil $CH_3$ lengst til venstre ha et skift på ca. 1.4ppm og den helt til høyre på ca 1. Og da er det helt riktig som du sier at den som er lengst til venstre er en dublett, mens den til høyre blir triplett.
$CH_2$ vil også være som du sier en pentett. Det er vanskelig å estimere ca skift, men som du sier så vil dette ligge høyere enn $CH_3$ molekylene, pga større skjerming(Skjermet av en $CH(OH)$ på den ene siden, og skjermet av $CH_3$ på den andre.

$CH$ molekylet er veldig godt skjermet ,Nesten like store sidekjeder på vær side! Så denne er som du sier veldig godt skjermet og vil derfor ha et høyt kjemisk skift, og vil opptre som en sekstett.

Og til slutt vil OH molekylet ha det høyeste skiftet, pga det sterk elektronegative O-atomet. H-atomet som er koblet til oksygenatomet vil være så godt skjermet at den vil ikke "se" noen naboer.
Et 1H-NMR spekter vill for dette molekylet se slikt ut :
Skjermbilde 2016-05-29 kl. 15.40.40.png
Skjermbilde 2016-05-29 kl. 15.40.40.png (16.26 KiB) Viewed 9336 times
stimorolextra

Kjemikern wrote:
stimorolextra wrote:
Kjemikern wrote: Jeg prøver å tegne H-NMR-spekteret og får dette: en triplett (for CH3) og en dublett (for CH3) ca. ved 1 ppm. Men hvem skal ha lavest skift av disse? I tillegg får jeg en pentett (for CH2) ca ved 1,4 ppm, en hekstett (for CH) ca ved 1,6 ppm og en dublett (for OH) trolig ved høyeste skift, opp mot 6 ppm. Stemmer dette?
$CH_3-CH(OH)-CH_2-CH_3$

$CH_3$ er koblet til en $CH(OH)$ Denne $CH_3$ er mer skjermet av OH-gruppen. Så denne $CH_3$ molekylet vil ha et høyere skift enn $CH_3$ molekylet på andre siden, fordi den er koblet til $CH_2$ molekyl(H-atomet skjermer mindre enn OH).

Altså vil $CH_3$ lengst til venstre ha et skift på ca. 1.4ppm og den helt til høyre på ca 1. Og da er det helt riktig som du sier at den som er lengst til venstre er en dublett, mens den til høyre blir triplett.
$CH_2$ vil også være som du sier en pentett. Det er vanskelig å estimere ca skift, men som du sier så vil dette ligge høyere enn $CH_3$ molekylene, pga større skjerming(Skjermet av en $CH(OH)$ på den ene siden, og skjermet av $CH_3$ på den andre.

$CH$ molekylet er veldig godt skjermet ,Nesten like store sidekjeder på vær side! Så denne er som du sier veldig godt skjermet og vil derfor ha et høyt kjemisk skift, og vil opptre som en sekstett.

Og til slutt vil OH molekylet ha det høyeste skiftet, pga det sterk elektronegative O-atomet. H-atomet som er koblet til oksygenatomet vil være så godt skjermet at den vil ikke "se" noen naboer.
Et 1H-NMR spekter vill for dette molekylet se slikt ut :
Skjermbilde 2016-05-29 kl. 15.40.40.png

Tusen takk!! :) Hvorfor er toppen til den ene CH3 så mye høyere enn toppen til den andre CH3? Det må jo bety at den ene har mye sterkere signal? Jeg trodde det var tallet på H (altså 3 for begge) som avgjorde signalet?
Kjemikern
Guru
Guru

Det kommer av at den ene er splittet opp en i en triplett, mens den andre er dublett. Arealet under disse to signalene er like(3H hver). Hadde begge vært en dublett eller triplett, så ville høyden på dem vært like store.
stimorolextra

Jeg driver og studerer H-NMR-spekteret for 2,2-dimetylpropanol.
Løsningsforslaget sier da at "vi har en stor topp ved 1 ppm. Dette er en singlett som viser at de 9 likeverdige H-atomene i metylgruppene har et nabokarbon uten H-atomer." Ja, det skjønner jeg.
"Vi har en singlett ved 2,0 ppm. Dette er H-atomet i OH-gruppa. Singletten ved 3,3 ppm kommer fra de to H-atomene i CH2-gruppa. Dette C-atomet er naboatomet til O, og gjør at skiftet blir høyere. Det er ikke noe H-atom på nabokarbonet, og signalet blir derfor en singlett." Men jeg synes det er rart at CH2 har høyere skift enn OH. I tabellen jeg har over kjemisk skift står det at CH2 har 1,3-1,4 mens OH har 0,5-6? Hvorfor vil CH2 her ha høyere skift? Er det fordi den på en måte er mer skjermet?
Kjemikern
Guru
Guru

stimorolextra wrote:Jeg driver og studerer H-NMR-spekteret for 2,2-dimetylpropanol.
Løsningsforslaget sier da at "vi har en stor topp ved 1 ppm. Dette er en singlett som viser at de 9 likeverdige H-atomene i metylgruppene har et nabokarbon uten H-atomer." Ja, det skjønner jeg.
"Vi har en singlett ved 2,0 ppm. Dette er H-atomet i OH-gruppa. Singletten ved 3,3 ppm kommer fra de to H-atomene i CH2-gruppa. Dette C-atomet er naboatomet til O, og gjør at skiftet blir høyere. Det er ikke noe H-atom på nabokarbonet, og signalet blir derfor en singlett." Men jeg synes det er rart at CH2 har høyere skift enn OH. I tabellen jeg har over kjemisk skift står det at CH2 har 1,3-1,4 mens OH har 0,5-6? Hvorfor vil CH2 her ha høyere skift? Er det fordi den på en måte er mer skjermet?

Kan jeg spørre hvilken bok du har? Hvis det er kjemien stemmer så kast den.

Slik vil 1H-NMR spekteret for 2-2dimetylpropanol se ut.
Skjermbilde 2016-05-30 kl. 10.55.28.png
Skjermbilde 2016-05-30 kl. 10.55.28.png (25.3 KiB) Viewed 9308 times
På molekylet så står hvor de kjemiske skiftene er
Stimorolextra

Kjemikern wrote:
stimorolextra wrote:Jeg driver og studerer H-NMR-spekteret for 2,2-dimetylpropanol.

Kan jeg spørre hvilken bok du har? Hvis det er kjemien stemmer så kast den.

Slik vil 1H-NMR spekteret for 2-2dimetylpropanol se ut.
Skjermbilde 2016-05-30 kl. 10.55.28.png
På molekylet så står hvor de kjemiske skiftene er

Har AQUA 2. Dette er løsningsforslag til eksamen høst 2015 laget av AQUA. Så det stemmer altså ikke? Synes i hvert fall det var veldig merkelig det som stod forklart i løsningsforslaget!
Kjemikern
Guru
Guru

Skjermbilde 2016-05-30 kl. 11.19.44.png
Skjermbilde 2016-05-30 kl. 11.19.44.png (19.51 KiB) Viewed 9303 times
Dette kommer av dette spektret de har gitt; (???)

Husk at intensiteten på signalet ved 2 ppm er svakere altså har den et integral på 1, mens den andre har et høyere. Ja den er misvisende..

Fasiten stemmer, men spektret stemmer ikke.
stimorolextra

Kjemikern wrote:

Husk at intensiteten på signalet ved 2 ppm er svakere altså har den et integral på 1, mens den andre har et høyere. Ja den er misvisende..

Men hvordan kan CH2 ha et så høyt kjemisk skift?? Burde ikke OH ha høyest skift?
Kjemikern
Guru
Guru

stimorolextra wrote:
Kjemikern wrote:

Men hvordan kan CH2 ha et så høyt kjemisk skift?? Burde ikke OH ha høyest skift?

Som jeg nevnte i innlegget over, og henviste til NMR-spektret dens at det er feil.

OH-molekylet oppfører seg veldig rart, og som regel identifiserer man dette til slutt(Har sett OH-grupper ha et skift på rundt 9 ppm).
stimorolextra

Kjemikern wrote:
stimorolextra wrote:
Kjemikern wrote:

Som jeg nevnte i innlegget over, og henviste til NMR-spektret dens at det er feil.

OH-molekylet oppfører seg veldig rart, og som regel identifiserer man dette til slutt(Har sett OH-grupper ha et skift på rundt 9 ppm).

Men er det ikke slik at OH alltid kommer til slutt?
Kjemikern
Guru
Guru

stimorolextra wrote:

Men er det ikke slik at OH alltid kommer til slutt?
Nei komplekse molekyler har forskjellige fysikalske egenskaper
Post Reply