Er det noen som kunne forklart meg noe om Atom og Molekyler?
Har det på skolen, men henger ikke helt med. Har lyst til å kunne det periodiske system.
Kunne noen forklare meg og hjelpe meg?

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Med dagens teknologi kan vi se molekyler:andysowhat wrote:jeg er lærer student, så jeg kan vel like greit prøve å forklare hva atomer og molekyler er.
Når jeg skal forklare om hva atomer og molekyler er så liker jeg å tenke på stoff og form. Når jeg tenker på form, så tenker jeg på helt vanlige ting som stol, katt, bil, motorsykkel, hus, hund, kjøkkenbenk, dør, asfalt og bøker. alle stoler har formen stol, alle katter har formen katt, og alle sager har formen sag. Men selv om vi vet at en katt er en katt, og en stol er en stol. Så vet vi fortsatt ikke hva stolen er lagd av, eller hva katten er lagd av. Derfor har vi ordet stoff.
Jeg vet at en stol er ofte lagd av stoffet tre. Men det fins også stoler lagd i stoffer som metall, eller plastikk, eller kanskje til og med glass.
En katt vet jeg er hovedsakelig lagd av fett, vann, og salt.
Forskjellen på stoff og Form, er at stoffer har ingen form. Plastikk kan være hva som helst. Det kan være en datamus, telefon, en stol, en vegg, eller dekk.
ok, nå vet vi at former består av stoffer, men hva består stoffer av? Jo, det er veldig simpelt stoffer består av det vi kaller molekyler. Kanskje du har tenkt engang på hva vi får vist vi noen gang prøver å dele et stoff i mindre og mindre biter? vist du deler det så pittelite at du står igjenn med nesten ingenting, hva har jeg da? Jo, du har et molekyl, og molekyler er noe som er så fantasifult lite at det kan være veldig vanskelig å forestille seg hva et molekyl er. siden det er knøtte pitte lite. faktisk så lite at du ikke kan se det med et hvilket som helst mikroskop engang. Her er det som er enda morsommere, et molekyl er så lite at vi ikke kan se det engang med dagens teknologi. Men molekyler er også bygd opp av noe, det kaller vi atomer, og atomer er igjen bygd opp av det vi kaller for protoner, nøytroner og elektroner.
For å kanskje forestille hvor stort et atom er, så har jeg funnet ut hvor tungt det mest vanlige atomet hydrogen veier, og det veier 0.000000000000000000000000000166kg.
Jeg håper dette hjelper litt.lykke til videre!
Atomer og molekyler er et vanskelig tema. Det er veldig rart å tenke seg at vi er laget av "kuler" som kretser hverandre. For å introdusere dette tema til elever ville jeg ha brukt mange bilder, video, o.l.andysowhat wrote:
Hmmm... jeg ser at formuleringen min kunne vært bedre for å forklare atomer og molekyler. Har du noen smarte ting som kan få kanskje barn eller ungdom til å syns at det her for høres interessant ut?
Haha helt sikkert!andysowhat wrote:Ja, jeg er enig med deg med at jeg burde bruke bilder og video. Men jeg finner de aller fleste videoene ganske kjedelig og tungt fagelig, det er kanskje et godt tilbud, og annereledes ja. Men meh, jeg finner vel ut av ting etterhvert som jeg før prøvd saker og ting, og får lest flere ting. Jeg skal se om å få brukt dette at en faktisk kan se molekyler også inn i læringen. Det er jo absolutt et stort pluss. Det handler jo bare om å holde seg oppdatert, og gjøre folk/barn bevist på ting.
Det å forstå hva et atom er, syns jeg ikke er noe særlig å forestille meg. Det som er vanskelig er det å få andre til å forestille seg noe av det samme som jeg forestiller meg. jeg vet ikke helt hvordan jeg lærer bort bildene i hode mitt ^^ Men, meh. jeg finner nok ut av det også etter jeg har prøvd noen gangerHaha, jeg får gjøre som tanta mi, som tok med seg en stor sånn kjærlighet på pinne modell av molekyler. Da blir jeg nok populær ihvertfall hahaha!
andysowhat wrote:Ja, jo... Jeg må si at jeg ikke liker helt å snakke utifra skallmodelen til Bohr. Men det er jo det som faktisk er på pensum. På en måte så ser jeg at det å lære en modell er ganske riktig å gjøre, enn å begynne å stille spørsmål som hva er modell? og finnes det andre atom modeller som er mer riktig. Siden det kan skape mer forvirring enn noe annet.
Men samtidig så føler jeg dette å lære bort bohr's skallmodell som sannhet blir litt som å si at "bilen til Toyota er best. Dette er den ene sanne sannheten." Men samtidig så er det mye enklere, i forhold til at du lærer en utrykk og fagspråk. Men både som flere av naturfagbøkene jeg har lest, så føler jeg at bøkene er skrevet slik at det ikke er rom for kritikk.
Det er jo sant at Bohr's skallmodell ser akuratt slik ut. Men det betyr ikke at Bohr's skallmodell er den absolutt mest riktige og bruke. Men, jeg får se hvordan ting går og hva som er mest interessant. Uansett jeg tror ikke det å ha en lærer som kritiserer læremidlene sine til å være "dumme" er akuratt smart.
eeh, ja! Jeg skal bli ungdomskolelærer. Så ser jeg om jeg ikke tar noe ekstra etterpå for å bli lektor eller noe. Se hvor lenge jeg gidder å holde på med utdanning. Så langt trives jeg veldig godt med livet som student. Jeg møter så utrolig mange forskjellige spennende fagområder og interessante mennesker, at jeg sitter med nesten helt overvelmende positive opplevelser hver dag.
Men som Einstein engang sa: Dersom du ikke kan forklare det så en 5-åring forstår det, så forstår du det ikke godt nok selv.Kjemikern wrote: Jo da, men husk at du skal lære 13åringer. Å begynne å snakke om orbitaler og Heisenbergs usikkerhetprinsipp, vil mest sannsynligvis gjøre at elevene faller av.