Normalvektoren blir jo den samme, men regnestykket blir noe mer komplisert. Tviler på at du får trekk for det.Georgenius skrev:Dåkker, har et spørsmål :
På oppgave 7 i del 1 i c , jeg jo beregnet den samme vektoren som på løsningen som er her på nettside, Men glemte å å forenkle normalvektoren dvs. jeg sskrevet [−21,−21,−14] isteden for −7[3,3,2] og også regent d). Tror dåkker at jeg skal få mindre poeng?
Eksamen R2 H2015
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Lagrange
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Har du laget og hvor ligger det i så fall? Finner ikke link noe stedjonasgilje skrev:Jeg kan lage et LF basert på min besvarelse hvis ønskelig. Får det ikke ut før i kveld.

-
- Lagrange
Side 2, innlegg nummer 11.Julieim skrev:Har du laget og hvor ligger det i så fall? Finner ikke link noe stedjonasgilje skrev:Jeg kan lage et LF basert på min besvarelse hvis ønskelig. Får det ikke ut før i kveld.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
-
- Lagrange
Det er lov.Identitet skrev:Forresten, var det lovlig å bruke 3D på Geogebra til oppgave 4? Jeg hadde ikke eksamen ettersom jeg ikke går R2, så bare lurer, oppgaven blir jo utrolig enkel hvis det er lov.
På oppgave 5b i Jonasgilje sitt løsningsforslag må det vel være en feil i mellomregningen? Skal ikke tallene på høyre side være 11+1+4+9, ikke 22+2+4+9?
-
- Lagrange
JoGjest skrev:På oppgave 5b i Jonasgilje sitt løsningsforslag må det vel være en feil i mellomregningen? Skal ikke tallene på høyre side være 11+1+4+9, ikke 22+2+4+9?
Oppgave 3b...
Har koordinatene for maksimalverdiene i geogebra, men hvordan omgjør jeg disse til f.eks pi/4, som er det første toppunktet? Eventuelt hvordan finner jeg k ut i fra koordinatene jeg har?
Har koordinatene for maksimalverdiene i geogebra, men hvordan omgjør jeg disse til f.eks pi/4, som er det første toppunktet? Eventuelt hvordan finner jeg k ut i fra koordinatene jeg har?
-
- Pytagoras
Hehe, det var nok bare en skrivefeil. Sjekket med de rosa papirene, og hadde skrevet 11 og 1. 

Det som du gjorde var korrekt (å derivere og sette inn) men det er flere funksjoner som tilfredstiller differensialligningen, f.eks. 5e^{-\frac{x}{3}}sin(2x)+1. Derfor initialbetingelser, fordi det er bare én funksjon som tilfredstiller difflikningen OG betingelser.tores skrev:Lurer på denne oppgaven:
Oppgave 2
Vis at [tex]f(x) = 5e^{-\frac{x}{3}}sin(2x)[/tex] er en løsning av diff likningen [tex]9 y''+ 6y'+y = 0[/tex], [tex]y(0)=0[/tex] og [tex]y'(0)=10[/tex]
Lurer på om jeg dreit meg ut, for jeg skjønner ikke hvor initialbetingelsene kommer inn i bildet?
Jeg deriverte og dobbeltderivert f og satt inn. Det ga svaret 0 og tenkte det holdt. Overbeviste meg selv at initialbetingelsene ikke var nødvendige for å løse oppgaven, men nå er jeg usikker..
Eller vent, ville de at vi skulle løse difflikningen og se at det ble f?