Termofysikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Guest

Anne spiser saftis. Isen er nettopp hentet ut av fryseren som holder –18 °C. Varedeklarasjonen viser at energiinnholdet (næringsinnholdet) i isen er 320 kJ. Vi skal se på forholdet mellom den energien isen tilfører og den energien kroppen bruker for å varme opp isen fra –18 °C til kroppstemperatur (36,5 °C). Isen har en masse på 62 g, og vi antar at den består av rent vann.

a)Regn ut hvor mye energi som trengs for å smelte isen.

Q = m * ls
Q = 0.062kg * 334kJ/kg =20.7kJ

b)Det trengs 2090 J/kg per K for å øke temperaturen til isen. Regn ut hvor mye energi som kreves for å varme opp isen fra – 18 °C til 0 °C.

Q=m * c * T
Q = 0.062kg * 2090J/kg*K *18K = 2.3kJ

c)Det trengs 4190 J/kg per K for å øke temperaturen til vannet. Hvor mye energi går med til å varme opp isen fra –18 °C til kroppstemperatur? Sammenlikn med energiinnholdet på varedeklarasjonen og kommenter

Q= m * c * T

Q= 0.062kg * 4190J/kg * K * 54.5K = 14.2kJ

Stemmer dette?

skjønner ikke helt hvordan jeg skal sammenlikne og kommentere? c)
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

Gjest wrote:Anne spiser saftis. Isen er nettopp hentet ut av fryseren som holder –18 °C. Varedeklarasjonen viser at energiinnholdet (næringsinnholdet) i isen er 320 kJ. Vi skal se på forholdet mellom den energien isen tilfører og den energien kroppen bruker for å varme opp isen fra –18 °C til kroppstemperatur (36,5 °C). Isen har en masse på 62 g, og vi antar at den består av rent vann.
Q = m * ls
b)Det trengs 2090 J/kg per K for å øke temperaturen til isen. Regn ut hvor mye energi som kreves for å varme opp isen fra – 18 °C til 0 °C.
Q=m * c * T
c)Det trengs 4190 J/kg per K for å øke temperaturen til vannet. Hvor mye energi går med til å varme opp isen fra –18 °C til kroppstemperatur? Sammenlikn med energiinnholdet på varedeklarasjonen og kommenter
Q= m * c * T
Stemmer dette?
http://skolediskusjon.no/forums/thread.aspx?id=22013
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Guest

Janhaa wrote:
Gjest wrote:Anne spiser saftis. Isen er nettopp hentet ut av fryseren som holder –18 °C. Varedeklarasjonen viser at energiinnholdet (næringsinnholdet) i isen er 320 kJ. Vi skal se på forholdet mellom den energien isen tilfører og den energien kroppen bruker for å varme opp isen fra –18 °C til kroppstemperatur (36,5 °C). Isen har en masse på 62 g, og vi antar at den består av rent vann.
Q = m * ls
Q=m * c * T
Q= m * c * T
Stemmer dette?
http://skolediskusjon.no/forums/thread.aspx?id=22013
Jeg har vært innpå den, men jeg ønsket bekreftelse på at jeg har gjort riktig, og på c) jeg lurte på hvordan jeg skal sammenlikne og kommentere?
johnalang
Pytagoras
Pytagoras

Hei!

Oppgave a) og b) er rett. :)

Men oppgave c) derimot. Jeg ser du har tatt [tex]\bigtriangleup[/tex]t fra -18 Celsius til 36,5 Celsius, og det kan du ikke, med tanke på at under prosessen kreves det forskjellig varmekapasitet i de forskjellige fasene. :wink:

Jeg står også fast på sammenlikninga med energiinholdet i varedeklarasjonen...
Guest

johnalang wrote:Hei!

Oppgave a) og b) er rett. :)

Men oppgave c) derimot. Jeg ser du har tatt [tex]\bigtriangleup[/tex]t fra -18 Celsius til 36,5 Celsius, og det kan du ikke, med tanke på at under prosessen kreves det forskjellig varmekapasitet i de forskjellige fasene. :wink:

Jeg står også fast på sammenlikninga med energiinholdet i varedeklarasjonen...

Tenkte det samme, men når jeg la de sammen var de de ikke i nærheten til 320kJ.
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange

Mat inneholder også kjemisk energi, såvidt jeg vet. Antar derfor at den energimengden på varedeklarasjonen bør være en del høyere enn den energien kroppen bruker for å tine isen til kroppstemperatur.
Post Reply