Slenger en liten oppgave på en lørdags eftermiddag.
Faktoriser polynomet:
[tex]l^4+6l^3+11l^2+6l+1[/tex]
Faktorisering - polymom
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Fibonacci
- Sted: NTNU
Antar polynomet er på formen (som må til for å få $x^4$ og konstantleddet $1$)
$ \hspace{1cm}
\begin{align*}
h(x) & = (x^2 + bx + 1)(x^2 + cx + 1) \\
& = x^4 + (b+c) x^3+(bc+2) x^2+(b+c) x + 1
\end{align*}
$
siden polynomet ikke har noen heltallsrøtter ($\pm 1$ fungerer ikke). Ved å sammenligne
koeffisienter får en ligningene $b + c = 6$ og $b c + 2 = 11$. Som gir $b = c = 3$. Altså
$ \hspace{1cm}
h(x) = (x^2 + 3x + 1)^2
$
$ \hspace{1cm}
\begin{align*}
\end{align*}
$
siden polynomet ikke har noen heltallsrøtter ($\pm 1$ fungerer ikke). Ved å sammenligne
koeffisienter får en ligningene $b + c = 6$ og $b c + 2 = 11$. Som gir $b = c = 3$. Altså
$ \hspace{1cm}
h(x) = (x^2 + 3x + 1)^2
$
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Nebuchadnezzar skrev:Antar polynomet er på formen (som må til for å få $x^4$ og konstantleddet $1$)
$ \hspace{1cm}
\begin{align*}
\end{align*}
$
$ \hspace{1cm}
h(x) = (x^2 + 3x + 1)^2
$
Yes, løste den slik i første omgang, men denne tanken slo meg:
[tex]{\color{Purple} {l^4+6l^3+11l^2+6l+1}}={\color{Blue} {(l^4+2l^2+1)}}+{\color{Red} {(6l^3+6l)}}+{\color{Orange} {9l^2}}={\color{Blue} {(l^2+1)^2}}+{\color{Red} {6l(l^2+1)}}+{\color{Orange} {(3l)^2}}={\color{Purple} {(l^2+3l+1)^2}}[/tex]
[tex]i*i=-1[/tex]
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Hvordan klarte du det? Den siste overgangen er veldig vanskelig for meg å fordøye. Tar nok et par år før jeg klarer å se slike faktoriseringer i hodet..Drezky skrev:Nebuchadnezzar skrev:Antar polynomet er på formen (som må til for å få $x^4$ og konstantleddet $1$)
$ \hspace{1cm}
\begin{align*}
\end{align*}
$
$ \hspace{1cm}
h(x) = (x^2 + 3x + 1)^2
$
Yes, løste den slik i første omgang, men denne tanken slo meg:
[tex]{\color{Purple} {l^4+6l^3+11l^2+6l+1}}={\color{Blue} {(l^4+2l^2+1)}}+{\color{Red} {(6l^3+6l)}}+{\color{Orange} {9l^2}}={\color{Blue} {(l^2+1)^2}}+{\color{Red} {6l(l^2+1)}}+{\color{Orange} {(3l)^2}}={\color{Purple} {(l^2+3l+1)^2}}[/tex]
Nei, det er ikke lett, men noen så kan forklare meg hvorfor dette fungerer:
La [tex]P(l)=l^4+6l^3+11l^2+6l+1[/tex]
Dermed blir:
[tex]P'(l)=4l^3+18l^2+22l+1+6[/tex]
[tex]sfd(P(l),P'(l))=l^2+3l+1[/tex]
whaaat
La [tex]P(l)=l^4+6l^3+11l^2+6l+1[/tex]
Dermed blir:
[tex]P'(l)=4l^3+18l^2+22l+1+6[/tex]
[tex]sfd(P(l),P'(l))=l^2+3l+1[/tex]
whaaat

[tex]i*i=-1[/tex]
-
- Fibonacci
- Sted: NTNU
Tanken er å bruke første kvadratsetning $a^2 + 2ab + b^2 = (a+b)^2$ med $a = l^2+1$ og $b = 3 l$. Eg
$ \hspace{1cm}
(\color{blue}{l^2 + 1})^2 + 2 \cdot \color{red}{3l} \cdot (\color{blue}{l^2 + 1}) + (\color{red}{3l})^2 = ( \color{blue}{l^2 + 1} + \color{red}{3l})^2
$
Drezky's fargelegging kunne vært bedre
Fargene er jo ment for å gjøre overgangene tydligere, ikke bare være pent.
$ \hspace{1cm}
(\color{blue}{l^2 + 1})^2 + 2 \cdot \color{red}{3l} \cdot (\color{blue}{l^2 + 1}) + (\color{red}{3l})^2 = ( \color{blue}{l^2 + 1} + \color{red}{3l})^2
$
Drezky's fargelegging kunne vært bedre

"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
takk da forstå jeg det. Det var jammen kløkt!Nebuchadnezzar skrev:Tanken er å bruke første kvadratsetning $a^2 + 2ab + b^2 = (a+b)^2$ med $a = l^2+1$ og $b = 3 l$. Eg
$ \hspace{1cm}
$
Drezky's fargelegging kunne vært bedreFargene er jo ment for å gjøre overgangene tydligere, ikke bare være pent.