Løser tidligere eksamensoppgaver i Kjemi 2, men jeg skjønner ikke helt dette spørsmålet om sant/usant om karbohydrat: "alle linære strukturer inneholder en karbonylgruppe"?.
Og så lurte jeg på, hva er forskjellen på en karbonylgruppe og en ketogruppe?
Karbohydrat, linær struktur?
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Næringsstoffer og biokjemi liker jeg ikke, men tipper de mener åpen C-kjede. Glukose (aldose) og fruktose (ketose) inneholder jo C=O.Stimorolextra wrote:Løser tidligere eksamensoppgaver i Kjemi 2, men jeg skjønner ikke helt dette spørsmålet om sant/usant om karbohydrat: "alle linære strukturer inneholder en karbonylgruppe"?.
Og så lurte jeg på, hva er forskjellen på en karbonylgruppe og en ketogruppe?
f eks har ikke sorbitol C=O gr., men dette er sukkeralkohol og primær alkohol.
Så det er vel sant...!
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Men Jan, i åpen kjede vil jo den ikke være lineær?
Jeg vil si det er usant, da vi får en ringstruktur, vi har da en eter binding, som ikke er en karbonyl.
Til det andre du spør om:
Karbonyl er en funksjonell gruppe. Keton er en del av denne funksjonelle gruppen.
Hvis det blir enklere tenk på fotballsko, innen for disse har vi grus sko, gress sko, kunstgress sko, og futsal sko.
Andre veien: Karbonyl, her har vi keton, ester, amid, karboksyl syre, enon, imid ....
Jeg vil si det er usant, da vi får en ringstruktur, vi har da en eter binding, som ikke er en karbonyl.
Karbonyl er en funksjonell gruppe. Keton er en del av denne funksjonelle gruppen.
Hvis det blir enklere tenk på fotballsko, innen for disse har vi grus sko, gress sko, kunstgress sko, og futsal sko.
Andre veien: Karbonyl, her har vi keton, ester, amid, karboksyl syre, enon, imid ....
hehe...har ikke hatt dette på mange...beklager rot til TS.Kjemikern wrote:Men Jan, i åpen kjede vil jo den ikke være lineær?
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Jeg som må beklage, vi har jo en likevekt, hvor strukturen går frem og tilbake. Dermed vil jo de fleste p-orbitalene "aldri" overlappe hverandre. og påstanden blir jo selvfølgelig sann. Likevel vil man helt klart se at strukturen er lineær i ringstrukturen.Janhaa wrote:hehe...har ikke hatt dette på mange...beklager rot til TS.Kjemikern wrote:Men Jan, i åpen kjede vil jo den ikke være lineær?
Så TS JEG beklager =)