Syrer og baser

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Guest

Jeg bare lurer på hvordan jeg vet hvilke baser som er sterkest? Har enn oppgave hvor jeg skal ordne basene ut fra basestyrke: CO3(nede) 2-(oppe), HCOO- og HSO4(nede)-.
Noen som kan hjelpe meg med dette? :)

Det samme gjelder egentlig også syrer, hvordan vet jeg hvilke som er sterkest?
Drezky
Hilbert
Hilbert

Gjest wrote:Jeg bare lurer på hvordan jeg vet hvilke baser som er sterkest? Har enn oppgave hvor jeg skal ordne basene ut fra basestyrke: CO3(nede) 2-(oppe), HCOO- og HSO4(nede)-.
Noen som kan hjelpe meg med dette? :)

Det samme gjelder egentlig også syrer, hvordan vet jeg hvilke som er sterkest?
Skjekk de respektive base- og syrekonstantene.
Slå opp i en tabell : [tex]k_b\:og\:k_a[/tex]
Men i denne oppgaven kan du også se hvilke av disse som er den sterkeste,, tenk på konjugate syre eller base..
Hva vet du om f.eks. den konjugate syren til [tex]HSO_4^-[/tex], og hva forteller denne informasjonen deg?
Greit?
[tex]i*i=-1[/tex]

Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Guest

Er den konjugate syren det samme som den korresponderende syren? (Har ikke hørt om konjugat syre før). I så fall er den jo H2SO4. Vet at dette er en sterk syre, men betyr dette at basen er svak?
Drezky
Hilbert
Hilbert

Gjest wrote:Er den konjugate syren det samme som den korresponderende syren? (Har ikke hørt om konjugat syre før). I så fall er den jo H2SO4. Vet at dette er en sterk syre, men betyr dette at basen er svak?
Helt riktig det du sier nå.(Ja konjugat=korresponderende)
Hvis vi vet at [tex]{\color{Blue} {H_2SO_4}}+{\color{Red} {H_2O}}\rightarrow {\color{Blue} {HSO_4^-}}+{\color{Red} {H_3O^+}}[/tex]
Vi forutsetter 100 % protolyse. Av autoprotolyse har vi at
[tex]\left [ OH^- \right ]\left [ H_3O^+ \right ]=1.0*10^{-14}M^2=K_b*K_a=K_w[/tex]
Sammenhengen vi får ut fra formelen er at konsentrasjonen av oksoniumioner og hydroksidioner er omvendt proporsjonale. Det betyr at dersom vi har en sterk syre (veldig høy syrekonstant [tex]k_a[/tex], må det bety at den konjugate basen må ha en veldig liten [tex]k_b[/tex].
Klarer du resten nå? :D
[tex]i*i=-1[/tex]

Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Guest

Okay tusen takk nå forstår jeg det! :D
Post Reply