Kjemi spørsmål

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

isaoc

Fikk denne oppgaven av læreren i dag, noen som kan komme til unnsetning?
En vannløsning av eddiksyre, CH3COOH, har pH = 5,32. Konsentrasjonen av eddiksyre i løsningen er da:
Drezky
Hilbert
Hilbert

isaoc wrote:Fikk denne oppgaven av læreren i dag, noen som kan komme til unnsetning?
En vannløsning av eddiksyre, CH3COOH, har pH = 5,32. Konsentrasjonen av eddiksyre i løsningen er da:
Hehe, fra kjemi OL runde 2?

LF

[tex]CH_3COOH(aq)+H_2O(l)\rightleftharpoons CH_3COO^-(aq)+H_3O+(aq)[/tex]
Likevektsutrykket ditt blir:
[tex]k_a=\frac{\left [ H_3O^+ \right ]\left [ CH_3COO^- \right ]}{\left [CH_3COOH \right ]}[/tex]
Her ser vi at forholdet mellom reaktantene og produktene er 1:1 så [tex]1mol(H_3O^+)=1mol(CH_3COO^-)[/tex]
[tex]\left [ H_3O^+ \right ]=10^{-pH}=10^{-5.32}\approx4.78*10^{-6}[/tex]
[tex]k_a=1.8*10^{-5}[/tex]
[tex]1.8*10^{-5}=\frac{\left ( 4.78*10^{-6} \right )^2}{x-4.78*10^{-6}}[/tex]
Løs for X
Det er den opprinnelige konsentrasjonen av eddiksyre i løsningen du hadde før noe protolyserte til acetationer og oksoniumioner.
[tex]i*i=-1[/tex]

Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
isoac

Drezky wrote:
isaoc wrote:Fikk denne oppgaven av læreren i dag, noen som kan komme til unnsetning?
Hehe, fra kjemi OL runde 2?

LF

[tex]CH_3COOH(aq)+H_2O(l)\rightleftharpoons CH_3COO^-(aq)+H_3O+(aq)[/tex]
Likevektsutrykket ditt blir:
[tex]k_a=\frac{\left [ H_3O^+ \right ]\left [ CH_3COO^- \right ]}{\left [CH_3COOH \right ]}[/tex]
Her ser vi at forholdet mellom reaktantene og produktene er 1:1 så [tex]1mol(H_3O^+)=1mol(CH_3COO^-)[/tex]
[tex]\left [ H_3O^+ \right ]=10^{-pH}=10^{-5.32}\approx4.78*10^{-6}[/tex]
[tex]k_a=1.8*10^{-5}[/tex]
[tex]1.8*10^{-5}=\frac{\left ( 4.78*10^{-6} \right )^2}{x-4.78*10^{-6}}[/tex]
Løs for X
Det er den opprinnelige konsentrasjonen av eddiksyre i løsningen du hadde før noe protolyserte til acetationer og oksoniumioner.
Tusen takk! Jeg vet ikke, men jeg fikk iallefall den fra læreren.
isoac

Slenger en oppgave til læreren gav meg i øvingshefte :

1,0 M eddiksyreløsning titreres mot 1,0 M NaOH. Hva er pH ved henholdsvis halvtitreringspunktet og ekvivalenspunktet?
A) 9,4 og 11,6 B) 4,7 og 9,4 C) 7,0 og 9,4 D) 4,7 og 7,0
Drezky
Hilbert
Hilbert

isoac wrote:Slenger en oppgave til læreren gav meg i øvingshefte :

1,0 M eddiksyreløsning titreres mot 1,0 M NaOH. Hva er pH ved henholdsvis halvtitreringspunktet og ekvivalenspunktet?
A) 9,4 og 11,6 B) 4,7 og 9,4 C) 7,0 og 9,4 D) 4,7 og 7,0
Igjen? :D

Lærer du noe i det hele tatt når jeg bare gir ut LF?
Steg 1
Start med å skrive opp informasjonen du har:
[tex]\left [ NaOH \right ]=1,0M[/tex]
[tex]\left [ CH_3COOH \right ]=1,0M[/tex]
Steg 2
Lag aktuelle reaksjonslikninger:
[tex]NaOH(aq)\overset{H_2O}{\rightarrow}Na^+(aq)+OH^-(aq)[/tex]
[tex]CH_3COOH(aq)+Na^+\rightarrow N.R[/tex]
[tex]CH_3COOH(aq)+OH^-(aq)\rightleftharpoons CH_3COO^-(aq)+H_2O-(aq)[/tex]
[tex]CH_3COO^-(aq)+H_2O(l)\rightleftharpoons CH_3COOH(aq)+OH^-(aq)[/tex]

Steg 3
Dette er egentlig ikke et steg man bruker (kunne godt vær steg 0), men oppgaven gir et lite frampek;
Sterk base mot svak syre -> [tex]ekvivalenspunkt>pH7[/tex]
Steg 4
Nå kan vi gå løs på oppgaven:
pH ved halvtitreringspunktet
Ved halvtitreringspuktet har den opprinnelige mengden eddiksyre reagert med hydroksidioner og dannet acetationer og vann.
M.A.O: [tex]\left [ CH_3COOH \right ]=\left [ CH_3COO^- \right ][/tex]
Forholdet mellom reaktantene er 1:1;
[tex]Halvtireringspunkt\Rightarrow bufferløsning[/tex]
[tex]pH=pK_a+log\left ( \frac{A^-}{HA} \right )=-log(1.8*10^-5)+log\left ( \frac{1}{1} \right )\approx4.74[/tex]
Steg 4
Du ser at to av svaralternativene inneholder et halvtitreringspunkt på 4.7. Henholdsvis B) 4.7, 9.4 og D) 4.7 og 7
Vi vet at Sterk base mot svak syre -> [tex]ekvivalenspunkt>pH7[/tex] derfor er svaret B.

Men hvis du ikke tror meg så stol på kjemien:
Siste steg
Ekvivalenspunktet:
[tex]mol\:av\:etansyre(eddiksyre(CH_3COOH))_{Start}=mol\:av\:acetat-ioner(CH_3COO^-)_{etter}=1,00\:mol[/tex]
[tex]k_b=\frac{\left [ CH_3COOH \right ]\left [ OH^- \right ]}{CH_3COO^-}=5.56*10^{-10}=\frac{x^2}{1-x}\approx5.56*10^{-10}=x^2\Rightarrow x\approx2.4*10^{-5}M[/tex]
x-verdien representerer konsentrasjonen av produktene våre, men ettersom forholdet er 1:1 er:
[tex]x=\left [ CH_3COOH \right ]=\left [ OH^- \right ]=2.4*10^{-5}M[/tex]
Resten er plankekjøring:
[tex]\left [ OH^- \right ]\left [ H_3O^+ \right ]=1.0*10^{-14}M^2\Leftrightarrow \left [ H_3O^+ \right ]=\frac{1,0*10^{-14}M^2}{\left [ OH^- \right ]}=\frac{1,0*10^{-14}M^2}{2.4*10^{-5}M}\approx4.24*10^{-10}M[/tex]
[tex]pH=-log\left [ H_3O^+ \right ]=-log\left ( 4.24*10^{-10} \right )\approx9.4[/tex]

Du kunne likeledes benyttet at : [tex]pH+pOH=14[/tex]
Men det avhenger av smak og behag :)
[tex]i*i=-1[/tex]

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Guest

Dette var mesterlig forklart !!
organiker

Jeg ser at kjemi spørsmål blir besvart her. Håper noen av dere kan hjelpe meg!

Oppgaven er som følger;
A cummulene is a compound with three adjacent double bonds. Draw an orbital picture of a cumulene. What kind of hybridization do the the two central carbon atoms have? What is the geometric relationship of the substituents on one end to the substituents on the other end? What kind of isomerism is possible? Make a model to help see the answer

A cummulene: R2C=C=C=CR2
Kjemikern
Guru
Guru

organiker wrote:Jeg ser at kjemi spørsmål blir besvart her. Håper noen av dere kan hjelpe meg!

Oppgaven er som følger;
A cummulene is a compound with three adjacent double bonds. Draw an orbital picture of a cumulene. What kind of hybridization do the the two central carbon atoms have? What is the geometric relationship of the substituents on one end to the substituents on the other end? What kind of isomerism is possible? Make a model to help see the answer

Hei, til neste gang så er det veldig fint om du forteller hvor du står fast =)
Skjermbilde 2016-03-01 kl. 23.52.48.png
Skjermbilde 2016-03-01 kl. 23.52.48.png (54.54 KiB) Viewed 5686 times
(ignoner den røde streken)

Den enkleste cumulene er tegnet overfor. Karboene på endene i cumlende dobbelbindignene er [tex]sp^2-hybridisert[/tex] og skaper derfor en [tex]\pi-binding[/tex]
til de interne karbonene. Den interne karbonen er [tex]sp-hybridisert[/tex]. Dette fører til at hver karbon lager to [tex]\pi-bindinger[/tex]- en til den eksterne(altså enden) og en til den interne karbon. Hvis du har et molekyl byggesett og lager deg dette molekylet så vil du se at alle karbon endene ligger i samme plan. Dermed kan denne cumulenen fremstille cis-trans isomerer på akkurat samme måte som alkener gjør.

En enkel huskeregel er at substituenten til hvilket som helst stoff med et oddetall i dobbel bindinger vil ligge i samme plan; disse stoffene vil derfor ha cis-trans isomerer.

Håper dette besvarte spørsmålet =)
organiker

Kjemikern wrote:
organiker wrote:Jeg ser at kjemi spørsmål blir besvart her. Håper noen av dere kan hjelpe meg!

Oppgaven er som følger;

Hei, til neste gang så er det veldig fint om du forteller hvor du står fast =)
Skjermbilde 2016-03-01 kl. 23.52.48.png
(ignoner den røde streken)

Den enkleste cumulene er tegnet overfor. Karboene på endene i cumlende dobbelbindignene er [tex]sp^2-hybridisert[/tex] og skaper derfor en [tex]\pi-binding[/tex]
til de interne karbonene. Den interne karbonen er [tex]sp-hybridisert[/tex]. Dette fører til at hver karbon lager to [tex]\pi-bindinger[/tex]- en til den eksterne(altså enden) og en til den interne karbon. Hvis du har et molekyl byggesett og lager deg dette molekylet så vil du se at alle karbon endene ligger i samme plan. Dermed kan denne cumulenen fremstille cis-trans isomerer på akkurat samme måte som alkener gjør.

En enkel huskeregel er at substituenten til hvilket som helst stoff med et oddetall i dobbel bindinger vil ligge i samme plan; disse stoffene vil derfor ha cis-trans isomerer.

Tusen takk for et godt svar. I slike oppgaver vet jeg ikke helt hvordan jeg skal angripe oppgaven, som gjorde at jeg ble stuck.

Lurer på om du kan hjelpe meg med denne oppgaven også? Kunne du gjerne fortelle meg hvordan du tenker også?

Syntheize 5-methyl-1-hexanol from acetylene and an alkyl halide
Kjemikern
Guru
Guru

organiker wrote:
Syntheize 5-methyl-1-hexanol from acetylene and an alkyl halide
Start med å skrive opp reaktansene og produktene du har fått vite om, altså:

[tex]HC\equiv CH + R-X\rightarrow CH_3-CH(CH_3)-CH_2-CH_2-CH_2-CH_2-OH[/tex]

Så identifiserer vi de funksjonelle gruppene, her har vi en sidekjede på karbon-5(metylgruppe), og et alkohol på karbon-1. Noen liker å "prøve, feile" metoden, hvor de prøver ulike synteser og ser om de får det riktige produktet. Jeg synes dette er unødvendig tid og liker å tenke retrospektiv, altså starte fra produktet og jobbe meg bakover igjen til utgangs stoffene. Du må spørre deg selv, hva var forløperen til et primær alkohol? Kanskje var det et terminal alkene, som kan ha bli hydratert med et regiokjemi som ikke følger Markovnikovs regler, en reaksjon med boran, etterfulgt av oksidasjon med hydrogenperoksid.

Altså:
[tex]CH_3-CH(CH_3)-CH_2-CH_2-CH= CH_2 \xrightarrow[2.\, H_2O_2,NaOH]{1.\, BH_3}CH_3-CH(CH_3)-CH_2-CH_2-CH_2-{\color{Blue} OH}[/tex]

Så kan du spørre deg selv igjen, men hva var forløperen til denne terminale alkene? Vi vet jo at at alkyner kan bli redusert til alkener, så vil dette fungere?

[tex]CH_3-CH(CH_3)-CH_2-CH_2-C\equiv CH\xrightarrow[Lindlars\, kat.]{H_2} CH_3-CH(CH_3)-CH_2-CH_2-CH= CH_2[/tex]

Igjen, hva kan forløperen til 5-metylheks-1-yn være? Jo en reaksjon mellom acetlyene og 1-bromo-3-metylbutan;

[tex]HC\equiv CH\overset{NaNH_2}{\rightarrow} Na^+\: ^{-}C\equiv CH\xrightarrow{CH_3CH(CH_3)CH_2CH_2Br}CH_3-CH(CH_3)-CH_2-CH_2C\equiv CH[/tex]

Og slik du ser nå har vi jobbet oss fra produktet tilbake til reaktansen. Nå gjelder det bare å sette opp syntesen.

Denne syntesen kan bli fullført ved fire steg, fra acetlyene og 1-bromo-3-metylbutan:
[tex]HC\equiv CH\xrightarrow[2.\: CH_3CH(CH_3)CH_2CH_2Br]{1.\, NaNH_2} CH_3-CH(CH_3)-CH_2-CH_2-C\equiv CH\xrightarrow[Lindlars katalysator]{H_2}CH_3-CH(CH_3)-CH_2-CH_2-CH= CH_2[/tex]

[tex]CH_3-CH(CH_3)-CH_2-CH_2-CH= CH_2\xrightarrow[2.\: H_2O_2,NaOH]{1.\: BH_3}CH_3-CH(CH_3)-CH_2-CH_2-CH_2-OH[/tex]

Du må kjenne til hvilke reaksjoner som gir hvilket produkt. Og jeg anbefaler deg å forstå hvorfor reaksjonene gir disse produktene, enn å bare pugge dem. Du vil gjøre deg selv en stor tjeneste da du forstår at det ene går, men det andre ikke fungerer. Du slipper å huske 40 reaksjoner.

isoac

Finn løseligheten i mol/L og i g/L. i [tex]K_{sp}(PbBr_2)=6.6*10^{-6}M^3[/tex]
Skjønner ikke helt hvor jeg skal starte en gang :O
Drezky
Hilbert
Hilbert

isoac wrote:Finn løseligheten i mol/L og i g/L. i [tex]K_{sp}(PbBr_2)=6.6*10^{-6}M^3[/tex]

Det skader vel aldri å lage seg en reaksjonslikning som beskriver hva som skjer i oppgaveteksten:
Vi har at: [tex]PbBr_2(s)\rightleftharpoons Pb^{2+}(aq)+2Br^-(aq)\:\:{\color{Red} {(løselighetsreaksjon)}}[/tex]
Støkiometri forteller oss at forholdet mellom reaktanene og produktene er [tex]1:1:2[/tex]
M.A.O [tex]x\:M(PbBr_2)\Leftrightarrow 2xM(Br^-)[/tex]

[tex]k_{sp}=\left [ Pb^{2+} \right ]\left [ Br^- \right ]^2=6.6*10^{-6}M^3[/tex]
Må ikke glemme at [tex]koeffisient\Rightarrow eksponent[/tex]
Substitusjon for konsentrasjonene som x:
[tex]6.6*10^{-6}M^3=x*(2x)^2\Leftrightarrow 4x^3=6.6*10^{-6}M^3\Leftrightarrow x^3=1.65*10^{-6}M^3\Rightarrow x=0.012M[/tex]
Altså løseligheten er 0.012 M, mens løseligheten i g/L blir følgende:
[tex]g/L(PbBr_2)=M_m*x=0.012M*367g/mol\approx4.4g/L[/tex]
[tex]i*i=-1[/tex]

Guest

Drezky wrote:
isoac wrote:Finn løseligheten i mol/L og i g/L. i [tex]K_{sp}(PbBr_2)=6.6*10^{-6}M^3[/tex]

Det skader vel aldri å lage seg en reaksjonslikning som beskriver hva som skjer i oppgaveteksten:
Vi har at: [tex]PbBr_2(s)\rightleftharpoons Pb^{2+}(aq)+2Br^-(aq)\:\:{\color{Red} {(løselighetsreaksjon)}}[/tex]
Støkiometri forteller oss at forholdet mellom reaktanene og produktene er [tex]1:1:2[/tex]

[tex]k_{sp}=\left [ Pb^{2+} \right ]\left [ Br^- \right ]^2=6.6*10^{-6}M^3[/tex]
[tex]6.6*10^{-6}M^3=x*(2x)^2\Leftrightarrow 4x^3=6.6*10^{-6}M^3\Leftrightarrow x^3=1.65*10^{-6}M^3\Rightarrow x=0.012M[/tex]
tusen takk igjen :) Alt blir så enklere når du setter det opp slik. Har vanskeligheter til å forholde meg til den informasjonen jeg får.
Drezky
Hilbert
Hilbert

Gjest wrote:
Drezky wrote:

tusen takk igjen :) Alt blir så enklere når du setter det opp slik. Har vanskeligheter til å forholde meg til den informasjonen jeg får.
Et tips som egentlig gjelder alle fag (spesielt kjemi og fysikk) er at du skriver ned informasjonen du har og aktuelle formler du kan bruke. F.eks. Dersom du skal finne antall partikler i f.eks. 0.1 g [tex]Mg(OH)_2[/tex], er det smart å skrive ned hva slags informasjon du har, og hva du skal finne. Hvordan kan du finne det? Kan du bruke noen formler? [tex]n=\frac{m}{M_m}[/tex]
Kanskje? Trenger du også: [tex]N_A*n=antall[/tex] ? Osv..
Sett opp alltid informasjonen din slik at alt blir mer oversiktilig. Derfra må du spørre deg "Hva kan jeg gjøre med denne informasjonen?"
[tex]i*i=-1[/tex]

Post Reply