Er det noen som har erfaring med informatikkstudiene som tilbys ved UiO? Jeg kommer til å starte på bachelorstudiet i informatikk: språk og kommunikasjon til høsten, men ønsker å effektivisere tiden jeg bruker på det så mye som overhodet mulig, da jeg kommer til å ta andre studier ved siden av.
I den forbindelse lurer jeg på hva det er i matematikken jeg burde repetere/lære meg, dersom jeg ønsker at studiet skal gå så smidig som mulig. Informatikk: språk og kommunikasjon har ingen spesielle krav utover generell studiekompetanse, men har mange av de samme grunnemnene som de andre informatikkstudiene. Jeg har hatt gamle 2MX og 3MX, samt valgfag i matematikk (differensiallikninger), og gjorde det bra i alle matematikkfagene -- men dette var over 9 år siden. Jeg har også hatt noe biostatistikk i høyere utdanning (inneholdt blant annet kombinatorikk, sannsynlighet, statistikk, hypotesetesting), men dette er også nesten like lenge siden.
Summa summarum: Hva vil være lurt å repetere/lære meg før informatikkstudiet, slik at jeg slipper å bruke tid på matematikk senere?
Tusen takk!