
Nei vet ikke hvorfor jeg skrev det her. Skrev ikke opphøyd i 72 på arket mitt i hvert fall. Så sikkert bare et lite svik i hukommelsen

Men da har jeg faktisk regnet det rett da. Tusen takk



Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Du kan gjøre det litt enklere. Bestem a slik at 2 blir et nullpunkt er det samme som [tex]P(2)=0[/tex]nikon01 skrev:Nå har jeg prøvd meg mer på polynomdivisjon, men jeg henger ikke med der.
Ut ifra det jeg har lært tidligere og det du skrev tidlig i tråden her så er det 2 helt forskjellige regnemetoder og jeg ble litt forvirret =/
Hvis vi ser på videoen fra http://udl.no/r1-matematikk/kapittel-1- ... videre-859
Hvis vi tar utgangspunkt i min oppgave her nå da så ser vi hvordan han på UDL gjør det og som jeg har lært det:
Bestem a slik at 2 blir et nullpunkt i polynomet.
[tex]P(x) = x^3 - ax^2 + 3ax + 10\\ x^3 - ax^2 + 3ax + 10 : (x-2) = x^2 - ax^2 + 3ax\\ x^3 + x^2\\ -ax^2 + 3 ax + 10\\ -ax^2 - ax^3 \\ -3ax^2 + 10\\ -3ax^2 + 10\\ 0[/tex]
Syns jeg husker det var sånn vi regnet ut dette.
Men så så jeg at du regnet det på en annen måte og endre x til 2 f.eks og fant ut at a = -9 osv, men skjønte ikke helt hvordan du kom fram til dette.
Føler jeg er på dypt vann akkurat nå![]()
Divisjonen din er feil, det ser jeg, men jeg får ikke rettet på det akkurat nå. Foretrekker å ta polynomdivisjon på ark, fordi det blir mer oversiktlig enn med tex, så jeg kan legge til et bilde senere.nikon01 skrev:Nå har jeg prøvd meg mer på polynomdivisjon, men jeg henger ikke med der.
Ut ifra det jeg har lært tidligere og det du skrev tidlig i tråden her så er det 2 helt forskjellige regnemetoder og jeg ble litt forvirret =/
Hvis vi ser på videoen fra http://udl.no/r1-matematikk/kapittel-1- ... videre-859
Hvis vi tar utgangspunkt i min oppgave her nå da så ser vi hvordan han på UDL gjør det og som jeg har lært det:
Bestem a slik at 2 blir et nullpunkt i polynomet.
[tex]P(x) = x^3 - ax^2 + 3ax + 10\\ x^3 - ax^2 + 3ax + 10 : (x-2) = x^2 - ax^2 + 3ax\\ x^3 + x^2\\ -ax^2 + 3 ax + 10\\ -ax^2 - ax^3 \\ -3ax^2 + 10\\ -3ax^2 + 10\\ 0[/tex]
Syns jeg husker det var sånn vi regnet ut dette.
Men så så jeg at du regnet det på en annen måte og endre x til 2 f.eks og fant ut at a = -9 osv, men skjønte ikke helt hvordan du kom fram til dette.
Føler jeg er på dypt vann akkurat nå![]()
Det er en måte å gjøre det på, fordi da ser du at [tex]f(-1)=2*(-1)^3-5*(-1)^2-11*(-1)-4=-2-5+11-4=0[/tex]nikon01 skrev:Takk.
Der ble det forklart på en veldig god måte, og det liker vi![]()
Hvis det står f.eks: Vis at -1 er en løsning av likningen. Skal jeg her erstatte x med -1 da eller?
Likningen er: [tex]2x^3 - 5x^2 - 11x - 4 = 0[/tex]
Tenker jeg rett der da eller blir det litt anderledes?
Du begynner bra, men så skjer det noe rart i ledd nr 2.nikon01 skrev:Hei igjen folkens.
Da fikk jeg godkjent oppgavene jeg sendte inn etter mye hjelp fra dere.
Har fått lært utrolig mye, noe som er veldig godt.
Jeg begynner igjen med noen spørsmål. Har meldt meg opp til eksamen nå i sommer, så jeg håper å lære såpass at jeg får stå karakter. Høy karakter er ikke viktig, så lenge jeg bare står.
Oppgaven er som følger:
Utfør polynomdivisjonen
[tex](2x^3-5x^2-11x-4=0):(x+1)[/tex]
Kan noen forklare denne?
Jeg har prøvd en stund, men jeg ender opp med helt feil svar som f.eks -9-4 og -4 bare.
[tex](2x^3-5x^2-11x-4=0):(x+1) = 2x^2 - 3x - 14\\ 2x^3 - 2x^2\\ -3x^2 - 11x-4\\ -3x^2+3x\\ -14x-4\\ -4[/tex]
Som dere ser så gjør jeg noe feil.
Klarte fint polynomdivisjon tidligere, men har fått forklart 3 forskjellige metoder å regne ut dette på nå at jeg blir forvirret.
Unnskyld for tregt svar, hadde ikke PC tilgjengelig.nikon01 skrev:Yeey Dolandyret slår til igjen
Da skal jeg prøve å huske å bruke paranteser til neste gang, så kanskje det ser litt enklere ut for min egen del
Har du noen tips til løsning av Ulikheter?
Har sett en del på videoene jeg har selv på Youtube + videoene fra UDL.no, men føler jeg fortsatt står litt fast her.
Har du kanskje mulighet til å forklare enkelt og greit hvordan man løser denne ulikheten:
[tex]2x^3 - 5x^2 - 11x > 4[/tex]
Istedenfor > så skal det være den > med en strek under >, men vet ikke hvordan jeg tar den her uten å bruke > også understrek, noe som gjør at Tex ikke fungerer som det skal
Kan slenge inn et bilde etterpå, må bare bli ferdig med timen førstnikon01 skrev:Hei sann.
Beklager sein tilbakemelding.
Vært mye å gjøre på jobb, så måtte legge matematikken til side i et par dager.
Takk for god tilbakemelding her Dolandyret
Når det gjelder å lage fortegnslinje så har jeg sett flere videoer, men aldri der de tar med f.eks 2x. Hvordan går man fram her?