Lettere tetraedernøtt

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
LAMBRIDA
Ramanujan
Ramanujan
Sted: Hjelmeland

Etter min løsning på denne oppgaven så er det eksakte svaret ganske lett.
Men her er ihvertfall oppgaven.

Seks like lange pinner avgrenser fire sideflater til en trekanta likesidet pyramide. Inni denne er en kule som tangerer de fire sideflatene i pyramiden. Viss vi fjerner de fire sideflatene og lar pinnene stå att, og innskrive en ny kule, slik at kula tangerer alle pinnene, hva blir da forholdet mellom de to kulenes volum?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

LAMBRIDA skrev:Etter min løsning på denne oppgaven så er det eksakte svaret ganske lett.
Men her er ihvertfall oppgaven.

Seks like lange pinner avgrenser fire sideflater til en trekanta likesidet pyramide. Inni denne er en kule som tangerer de fire sideflatene i pyramiden. Viss vi fjerner de fire sideflatene og lar pinnene stå att, og innskrive en ny kule, slik at kula tangerer alle pinnene, hva blir da forholdet mellom de to kulenes volum?
1,77? Nærmest vill gjetning, så jeg gidder ikke legge ut hvordan jeg kom frem til det x)
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
LAMBRIDA
Ramanujan
Ramanujan
Sted: Hjelmeland

Dette er en altfor fin oppgave til å la ligge. Så kom igjen den som tør.
Svar