Brutte akser

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
TorVaga
Fibonacci
Fibonacci

Hei.
Jeg arbeider i ungdomsskolen, og diskuterte brutte akser med en kollega.
Selv trodde jeg at det var lov til å bryte y-aksen i alle diagrammer så lenge man markere dette på riktig måte, men kollegaen min var sikker på at dette kun er lov i linjediagrammer.
Er det noen som har en fasit på dette? Jeg har søkt mye rundt på nett, men finner lite informasjon om dette.

Mvh.
Torbjørn
Gustav
Tyrann
Tyrann

TorVaga wrote:Hei.
Selv trodde jeg at det var lov til å bryte y-aksen i alle diagrammer så lenge man markere dette på riktig måte, men kollegaen min var sikker på at dette kun er lov i linjediagrammer.
Er det noen som har en fasit på dette? Jeg har søkt mye rundt på nett, men finner lite informasjon om dette.

Mvh.
Torbjørn
Lov og lov. Det er vel strengt tatt lov. Poenget er vel at du kan lage svært misvisende tabeller/diagrammer dersom du trikser med slike aksebrudd. F.eks. overdrive forskjeller mellom tall og på den måten skape misoppfatninger. Dermed er det vel ansett for å være litt på kanten.
TorVaga
Fibonacci
Fibonacci

plutarco wrote:
TorVaga wrote:Hei.

Mvh.
Torbjørn
Lov og lov. Det er vel strengt tatt lov. Poenget er vel at du kan lage svært misvisende tabeller/diagrammer dersom du trikser med slike aksebrudd. F.eks. overdrive forskjeller mellom tall og på den måten skape misoppfatninger. Dermed er det vel ansett for å være litt på kanten.
Dette er jeg fullstendig klar over. Media "tulker" med akser hele tiden, men jeg lurer på om det er noen regler for dette med tanke på eksamen for eksempel.
Takk for svar allikevel.
Post Reply