Dette stemmer ikke,,,, hvorfor?
oppgaven er: Hvor stort volum vann må du tilsette 0.50 L 0.25 mol/L HCl for at konsentrasjonen skal bli 0.10 mol/L?
Mitt forsøk:
jeg bruker fortynningsformelen
[tex]c_{before}*V_{before}=c_{after}*V_{after}\Leftrightarrow V_{after}=\frac{c_{before}*V_{before}}{c_{after}}=\frac{0.25M*0.5L}{0.10M}=1.25L[/tex]
Altså vi må tilsette 1.25 l vann.
men det er feil
takk for svar
fortynning oppgave
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Lagrange
Se på formelen. Hva er det som er lik 1,25L? Jo, volumet etterpå. Volumet før var 0,5L.Gjest wrote:Dette stemmer ikke,,,, hvorfor?
oppgaven er: Hvor stort volum vann må du tilsette 0.50 L 0.25 mol/L HCl for at konsentrasjonen skal bli 0.10 mol/L?
Mitt forsøk:
jeg bruker fortynningsformelen
[tex]c_{before}*V_{before}=c_{after}*V_{after}\Leftrightarrow V_{after}=\frac{c_{before}*V_{before}}{c_{after}}=\frac{0.25M*0.5L}{0.10M}=1.25L[/tex]
Altså vi må tilsette 1.25 l vann.
men det er feil
takk for svar
1,25-0,5=0,75L
Du må derfor tilsette 0,75L vann.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Hei, du har gjort helt riktig, men har oversett en liten, men viktig detalj.
Du har som oppgaven sier en løsning med 0.50 L 0.25 M HC, ditt ønske er å fortynne løsningen slik at konsentrasjonen av HCl blir 0.10 mol/L.
For å gjøre dette må du altså tilsette 1.25 L vann totalt . Du har allerede 0.5 L vann i løsningen fra før av, og derfor trenger du bare å tilsette vann med volum 1.25 L-0.5L=0.75L
EDIT: Dolandyret kom meg i forkjøpet
Du har som oppgaven sier en løsning med 0.50 L 0.25 M HC, ditt ønske er å fortynne løsningen slik at konsentrasjonen av HCl blir 0.10 mol/L.
For å gjøre dette må du altså tilsette 1.25 L vann totalt . Du har allerede 0.5 L vann i løsningen fra før av, og derfor trenger du bare å tilsette vann med volum 1.25 L-0.5L=0.75L

EDIT: Dolandyret kom meg i forkjøpet
[tex]i*i=-1[/tex]
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Tusen takk for hjelpen deres. alt ble mye klarere nå
har en annen oppgave som jeg ikke kommer noe sted med
”Konsentrert saltsyre” er merket 36.7 % (masseprosent HCl. Tettheten til den konsentrerte syra er 1.18 kg/L. Hva er konsentrasjonen av HCl i ”konsentrert saltsyre” i mol/L?
Mitt forsøk:
formel: [tex]Masseprosent\left ( HCl \right )=\frac{masseavløststoff}{laasningenstotalemasse}*100percent[/tex]
[tex]0.3637=\frac{masseavlaaststoff}{laaningenstotalemasse}[/tex]
[tex]\rho =1.18kg/L[/tex]
[tex]\rho=\frac{m}{v}\Leftrightarrow m=\rho*v=1.18kg/L*v[/tex]
Sitter egentlig fast.
takk igjen
har en annen oppgave som jeg ikke kommer noe sted med
”Konsentrert saltsyre” er merket 36.7 % (masseprosent HCl. Tettheten til den konsentrerte syra er 1.18 kg/L. Hva er konsentrasjonen av HCl i ”konsentrert saltsyre” i mol/L?
Mitt forsøk:
formel: [tex]Masseprosent\left ( HCl \right )=\frac{masseavløststoff}{laasningenstotalemasse}*100percent[/tex]
[tex]0.3637=\frac{masseavlaaststoff}{laaningenstotalemasse}[/tex]
[tex]\rho =1.18kg/L[/tex]
[tex]\rho=\frac{m}{v}\Leftrightarrow m=\rho*v=1.18kg/L*v[/tex]
Sitter egentlig fast.
takk igjen
Hei igjen,
Først antar vi bare at V = 1 L (Dette blir gjort i flere beregninger i slike oppgaver)
Vi har at [tex]\rho=1.18kg/L[/tex]
[tex]m(konsentrert\left ( HCl \right ))=1.18\frac{kg}{L}*1.0L=1.18kg[/tex]
Masseprosenten= 36.7 %
[tex]m\left ( HCL \right )=1.18kg*\frac{36.7}{100}=0.433kg=433g[/tex]
[tex]n\left ( HCL \right )\frac{m}{M_{m}}=\frac{433g}{36.46\frac{g}{mol}}=11.9mol[/tex]
[tex]\left [ HCL \right ]=\frac{11,9mol}{1L}\approx 12M[/tex]
Først antar vi bare at V = 1 L (Dette blir gjort i flere beregninger i slike oppgaver)
Vi har at [tex]\rho=1.18kg/L[/tex]
[tex]m(konsentrert\left ( HCl \right ))=1.18\frac{kg}{L}*1.0L=1.18kg[/tex]
Masseprosenten= 36.7 %
[tex]m\left ( HCL \right )=1.18kg*\frac{36.7}{100}=0.433kg=433g[/tex]
[tex]n\left ( HCL \right )\frac{m}{M_{m}}=\frac{433g}{36.46\frac{g}{mol}}=11.9mol[/tex]
[tex]\left [ HCL \right ]=\frac{11,9mol}{1L}\approx 12M[/tex]
[tex]i*i=-1[/tex]
,men hvorfor?
er det noen vitenskapelig argument bak det? jeg vil ikke bare akseptere at det er bare sånn. når skal vi i såfall vite når vi kan anta og ikke?
er det noen vitenskapelig argument bak det? jeg vil ikke bare akseptere at det er bare sånn. når skal vi i såfall vite når vi kan anta og ikke?
Gjest wrote:,men hvorfor?
Regningen blir mye enklere. Anta at det er 2 L og se hva du får
Takk, får tilnærmet det samme ( selv om antar at V = 126 L)
Volumet spiller altså ingen rolle
Volumet spiller altså ingen rolle