Hei, jeg sliter med disse oppgaven
Hva blir konsentrasjonen av kloridioner hvis vi blander 200 mL 0.50 mol/l NaCL og 100 mL 1.0 mol/l CaCl2
takk
Kjemi - løsninger
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Hei!
Ta forbehold om at kjemi ikke er mitt sterkeste fag. Jeg holder faktisk på med samme tema som deg nå
Vi har formelen:[tex]c=\frac{n}{v}[/tex]
og oppgitt informasjon: [tex]1) 200ml,0.50\frac{mol}{L}[/tex] [tex]2= 100mL,1.0\frac{mol}{L}[/tex] av henholdvis stoffene [tex]1) NaCl[/tex] og [tex]2) CaCl_{2}[/tex]
og vi skal finne ut [tex]\sqsubset Cl^{-}\sqsupset =?[/tex]
Vi finner først antall mol
[tex]c=\frac{n}{v}\Leftrightarrow n=cv=0.2L*0.50\frac{mol}{L}=0.1mol[/tex]
[tex]0.1mol(NaCl)\rightarrow0.1molCl^{-}[/tex]
[tex]c=\frac{n}{v}\Leftrightarrow n=cv=0.1L*1\frac{mol}{L}=0.1mol[/tex]
[tex]0.1mol(CaCl_{2})\rightarrow 0.1mol*2Cl^{-}\rightarrow 0.2molCl^{-}[/tex]
Husk alltid ta med koeffisientene i regning.
Da vil konsentrasjonen av kloridioner være [tex]\sqsubset Cl^{-}\sqsupset =\frac{n_{total(Cl)}}{v_{total}}=\frac{(0.2+0.1)mol}{0.2L+0.1L}=1M[/tex]
Et lite tips: alltid gå om veien mol
Da vil alt bli så mye lettere!
Ta forbehold om at kjemi ikke er mitt sterkeste fag. Jeg holder faktisk på med samme tema som deg nå

Vi har formelen:[tex]c=\frac{n}{v}[/tex]
og oppgitt informasjon: [tex]1) 200ml,0.50\frac{mol}{L}[/tex] [tex]2= 100mL,1.0\frac{mol}{L}[/tex] av henholdvis stoffene [tex]1) NaCl[/tex] og [tex]2) CaCl_{2}[/tex]
og vi skal finne ut [tex]\sqsubset Cl^{-}\sqsupset =?[/tex]
Vi finner først antall mol
[tex]c=\frac{n}{v}\Leftrightarrow n=cv=0.2L*0.50\frac{mol}{L}=0.1mol[/tex]
[tex]0.1mol(NaCl)\rightarrow0.1molCl^{-}[/tex]
[tex]c=\frac{n}{v}\Leftrightarrow n=cv=0.1L*1\frac{mol}{L}=0.1mol[/tex]
[tex]0.1mol(CaCl_{2})\rightarrow 0.1mol*2Cl^{-}\rightarrow 0.2molCl^{-}[/tex]
Husk alltid ta med koeffisientene i regning.
Da vil konsentrasjonen av kloridioner være [tex]\sqsubset Cl^{-}\sqsupset =\frac{n_{total(Cl)}}{v_{total}}=\frac{(0.2+0.1)mol}{0.2L+0.1L}=1M[/tex]
Et lite tips: alltid gå om veien mol
Da vil alt bli så mye lettere!
[tex]i*i=-1[/tex]
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
nei, svaret er 1 M;Gjest wrote:Hm, men svaret skal bli 2.5 mol/L ?
Uansett takk dor st du prøvde
[tex][Cl^-]=\frac{200*0,5+100*1*2}{100+200}\,M = 1\,M[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
ok, takk
Jeg har en annen oppgave som er faktisk fra kjemiolympiaden fra 1990 (så en stund siden ja)
Fluorholdig tannkrem inneholder natriumfluorfosfat, Na2FPO4, og natriumfluorid, NaF. I tannkremen skal det totale fluorinnholdet være 0,100 %, og det skal være 0,050 % F fra hvert av stoffene. Hvor mange prosent av hvert av stoffene Na2FPO4 og NaF er det i tannkremen?
Denne er litt mer matematisk enn oppgaver jeg har støtt borti i kjemien.
tusen takk for svar
Jeg har en annen oppgave som er faktisk fra kjemiolympiaden fra 1990 (så en stund siden ja)
Fluorholdig tannkrem inneholder natriumfluorfosfat, Na2FPO4, og natriumfluorid, NaF. I tannkremen skal det totale fluorinnholdet være 0,100 %, og det skal være 0,050 % F fra hvert av stoffene. Hvor mange prosent av hvert av stoffene Na2FPO4 og NaF er det i tannkremen?
tusen takk for svar
blir vel:Gjest wrote:ok, takk
tusen takk for svar
[tex](M(Na_2FPO_4)/M(F))*0,05\,\percent=(160/19)*0,05\,\percent = 0,42\,\percent[/tex]
og
[tex](M(NaF)/M(F))*0,05\,\percent=(42/19)*0,05\,\percent = 0,11\,\percent[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.