Hei, hadde prøve om bevegelsemengde og satelitter idag. Fikk en flervalgsoppgave jeg (dessverre) hang meg opp i.
To satelitter A og B går i bane rundt jorden. A går i en lavere bane enn B. Hva kan vi helt korrekt si er sant?
1: A har størst kinetisk energi
2: A har lavere sentripetalakselerasjon enn B
3: A har lengre omløpstid enn B
4: A har lavere banefart enn B
Iom. at massen ikke er nevnt, kan jo ikke 1 være korrekt. 4 er feil siden en lavere avstand svarer til en høyere hastighet, og det samme gjelder for nr 2 siden a = v^2/r. Da er det igjen nr 3, men den er omvendt proporsjonal av r og proporsjonal med v^2. Siden r er lavere for A, og v er høyere for A, så er den urimelig. Dette er mitt resonnement, og håper noen har sett noe jeg ikke har sett.
Fysikk 2 Sirkelbevegelser
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Lagrange
Satt meg ned i fysikktimen i dag og studerte denne oppgaven litt. Det jeg kom frem til var samme resonnement som deg. Er det mulig at du har oversett f.eks. at [tex]m_{1}=m_{2}[/tex]? Evt. har du fått igjen oppgaven enda?Fysikkmann97 wrote:Hei, hadde prøve om bevegelsemengde og satelitter idag. Fikk en flervalgsoppgave jeg (dessverre) hang meg opp i.
To satelitter A og B går i bane rundt jorden. A går i en lavere bane enn B. Hva kan vi helt korrekt si er sant?
1: A har størst kinetisk energi
2: A har lavere sentripetalakselerasjon enn B
3: A har lengre omløpstid enn B
4: A har lavere banefart enn B
Iom. at massen ikke er nevnt, kan jo ikke 1 være korrekt. 4 er feil siden en lavere avstand svarer til en høyere hastighet, og det samme gjelder for nr 2 siden a = v^2/r. Da er det igjen nr 3, men den er omvendt proporsjonal av r og proporsjonal med v^2. Siden r er lavere for A, og v er høyere for A, så er den urimelig. Dette er mitt resonnement, og håper noen har sett noe jeg ikke har sett.

"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
-
- Lagrange
snakket med fysikklæreren idag og han var enig med meg. De skulle ha samme masse, men siden det ikke ble tatt var den unøyaktig sa han