1P-eksamen - kjegleoppgaven
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Jeg antok at kjeglen var en "likesidet trekant" og at hypotenusen var 2*radius og regnet ut høyden med pytagoras utifra dette. Er det dumt?
-
- Lagrange
Du er nok ikke den eneste. Jeg hang meg mest opp i 5 a-b da, har ikke lagt merke til tilfellene du påpeker. Hva er det som er uklart i de?skeptiker wrote:Er det kun jeg som synes enkelte av oppgavene var dårlig formulert?
Spesielt oppgave 5.b) på del 1 hvor du skulle finne mors høyde ut i fra "den første formelen ovenfor"?
Og oppgaven på del 2 om oljepris og valuta, da altså hvilken valuta de ville vi skulle regne med..?
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Er det noen som har oppgavene? Fikk ikke ta med eksamenssettet hjem, så husker ikke hvilke oppgaver det er snakk om. 5c), hva var det? Var det ikke graf nummer 1 der x og y var omvendt proporsjonale størrelser? Nå husker jeg ikke oppgaven, men husker hva jeg svarte.
I oppgaven når du skulle finne mors høyde var det bare å putte inn sønnens høyde og farens høyde i den øverste formelen. I oppgaven om oljepris skulle man regne med USD. Dollarkursen stod i grafen, men var litt utydelig så ble noen omtrente verdier.Dolandyret wrote:Du er nok ikke den eneste. Jeg hang meg mest opp i 5 a-b da, har ikke lagt merke til tilfellene du påpeker. Hva er det som er uklart i de?skeptiker wrote:Er det kun jeg som synes enkelte av oppgavene var dårlig formulert?
Spesielt oppgave 5.b) på del 1 hvor du skulle finne mors høyde ut i fra "den første formelen ovenfor"?
Og oppgaven på del 2 om oljepris og valuta, da altså hvilken valuta de ville vi skulle regne med..?
-
- Lagrange
Det vil være enda mer på jordet enn å anta at trekanten i oppgave a illustrerer målene til vanntanken i oppgave bOhMy wrote:Jeg antok at kjeglen var en "likesidet trekant" og at hypotenusen var 2*radius og regnet ut høyden med pytagoras utifra dette. Er det dumt?

Mulig oppgaven blir strøket. Burde hvertfall det når den er så dårlig formulert.
Last edited by Dolandyret on 23/11-2015 19:20, edited 1 time in total.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
-
- Lagrange
Ah, stemmer.rawrstad wrote:I oppgaven når du skulle finne mors høyde var det bare å putte inn sønnens høyde og farens høyde i den øverste formelen. I oppgaven om oljepris skulle man regne med USD. Dollarkursen stod i grafen, men var litt utydelig så ble noen omtrente verdier.Dolandyret wrote:Du er nok ikke den eneste. Jeg hang meg mest opp i 5 a-b da, har ikke lagt merke til tilfellene du påpeker. Hva er det som er uklart i de?skeptiker wrote:Er det kun jeg som synes enkelte av oppgavene var dårlig formulert?
Enig i grafen for dollarkursen. Den var HELT FORFERDELIG å lese av. Tror jeg brukte 6,64 og 7,73 som dollarkursene i b og c
Du regnet volumet av hele trekanten, regner volumet av den lille trekanten.
V= 1017-37,69
V= 979310 L
V= 1017-37,69
V= 979310 L
-
- Lagrange
Oppgaven om oljeprisen vil bare sjekke kunnskapene, samt sjekke om vi skjønner litt mer. Jeg svarte at svekkelsen av kronen har ført til ett dempet fall for oljeprisen for oss hjemme, siden verdien til oljeprisen har falt mer i USD enn den har gjort i NOK. Videre så skrev jeg i vei om ting som fører til svekket krone og hvor sentral oljen er for Norge.
-
- Lagrange
Har ikke peiling på hvordan jeg legger inn bilder fra tlf >_>rawrstad wrote:Er det noen som har oppgavene? Fikk ikke ta med eksamenssettet hjem, så husker ikke hvilke oppgaver det er snakk om. 5c), hva var det? Var det ikke graf nummer 1 der x og y var omvendt proporsjonale størrelser? Nå husker jeg ikke oppgaven, men husker hva jeg svarte.
5 c) Hvilken av de tre grafene nedenfor illustrerer best hvordan vannhøyden i tanken endres med tiden? Begrunn svaret ditt.
Graf a: f (x)=x Graf 2 bøyer seg oppover, eksponential. Graf 3 bøyer seg nedover (retter seg ut)
Tried my best to explain >_>
-
- Lagrange
Noe sånt jeg skrev også. Minus delen om hvorfor keonen ble svekket i den spesifikke 3 månedersperioden og viktigheten av oljen for Norge.Fysikkmann97 wrote:Oppgaven om oljeprisen vil bare sjekke kunnskapene, samt sjekke om vi skjønner litt mer. Jeg svarte at svekkelsen av kronen har ført til ett dempet fall for oljeprisen for oss hjemme, siden verdien til oljeprisen har falt mer i USD enn den har gjort i NOK. Videre så skrev jeg i vei om ting som fører til svekket krone og hvor sentral oljen er for Norge.

Jeg koblet ikke sammen oppgave a og b i hodet og satt å lurte på hvordan jeg skulle gjøre dette uten en oppgitt høyde. Det ble da til at jeg tenkte den eneste trekanten der jeg kan rettferdiggjøre høyden eller sideflaten er i en likesidet trekant. Der kan jeg deretter bruke pytagoras for å finne høyden. Syns denne oppgaven var veldig vag ja. Var sikker på jeg hadde truffet spikern på hodet *facepalm*.Dolandyret wrote:Det vil være enda mer på jordet enn å anta at trekanten i oppgave a illustrerer målene til vanntanken i oppgave bOhMy wrote:Jeg antok at kjeglen var en "likesidet trekant" og at hypotenusen var 2*radius og regnet ut høyden med pytagoras utifra dette. Er det dumt?På hvilket grunnlag kan du si at den er likesidet? Kun en antagelse? Mulig du får uttelling om du grunnga antagelsen din.
Mulig oppgaven blir strøket. Burde hvertfall det når den er så dårlig formulert.
Jeg regnet ut Høyden: Men etterpå har jeg mest sannsynlig gjort feil fordi jeg så på den lille biten som et sylinder( derfor regnet jeg ut volum av sylinder) og trakk ifra volumet av hele kjeglen.rawrstad wrote:Jeg brukte også trekanten i oppgave a) til hjelp. Den hadde også "radius" på 9 og 3. Jeg brukte derfor de samme lengdene også. Regnet ut volumet av "hele kjeglen" med radius 9 og sidekant 15, og trakk fra volumet av den "avskårne kjeglen" med radius 3 og sidekant 5.
Nå ser jeg hva je har gjort.. Har brukt sidekanten i stedet for å regne ut høyden.. Sykt irriterende! Men ganske sikker på alt annet er riktig, så kan vel ikke bli trukket mer enn 1p når fremgangsmåten er riktig??
Det jeg skulle ha gjort var å regne den lille biten som en kjegle og trukket ifra. her blir det stryk /:

Hvorfor skulle oppgaven bli strøket? En ser jo på opg at en ikke har nok informasjon på kjeglen i opg b, da sier det seg selv at en skal bruke informasjon fra opg aDolandyret wrote:Det vil være enda mer på jordet enn å anta at trekanten i oppgave a illustrerer målene til vanntanken i oppgave bOhMy wrote:Jeg antok at kjeglen var en "likesidet trekant" og at hypotenusen var 2*radius og regnet ut høyden med pytagoras utifra dette. Er det dumt?På hvilket grunnlag kan du si at den er likesidet? Kun en antagelse? Mulig du får uttelling om du grunnga antagelsen din.