1)
Du får oppgitt at en ballong er fylt med 100 kg Helium og den beveger seg med en fart på [tex]2.0m/s[/tex]
a) Finn den ytre kinetiske energien:
Her har jeg tenkt at [tex]E_{ky}=\frac{1}{2}mv^2=\frac{1}{2}*100kg*(2m/s)^2=200J[/tex]
b) Du får oppgitt at heliummolekyl består av ett atom, og at massen til heliumatomet er 4.0 u. Finn antall heliumatomer i gassen
Her har jeg tenkt:
[tex]\frac{AntallHeliumatomer}{Massentilhelium}=\frac{100kg}{4*1.66*10^{-27}}=1.5*10^{28}Heliumatomer[/tex]
c) Finn samlet indre kinetisk energi (termisk energi) for gassen når du får oppgitt at tempraturen er [tex]20\cdot C(celsiusgrader)[/tex]
Den indre kinetiske energien i ballongen er [tex]U=E_{ki}+E_{pi}[/tex]
Men dersom jeg setter tall inn i denne formelen mangler jeg høyden?
En måte jeg løste dette på uten å forstå helt hva jeg gjorde var å
først gjøre om 20 grader til kelvingrader altså [tex]20grader=293kelvin[/tex]
Dermed fant jeg den kinetiske enerigen ved formelen [tex]E_{k}=\frac{3}{2}kt=\frac{3}{2}*(1.38*10^{-23})*293=6.0651*10^{-21}J[/tex]
Og deretter gangte jeg dette med antall heliumatomer og fikk [tex]6.0651*10^{-21}*1.5*10^{28}=91MJ[/tex]
Dette stemmer jo med fasiten, men jeg forstår ikke hva jeg egentlig har gjort her.
En annen oppgave som jeg ikke helt skjønner er denne:
En gass har tempraturen 2 grader. Til hvilken tempratur må vi varme opp gassen for å få fordoblet
a) den gjennomsnittlige kinetiske energien hos molekylene
denne klarte jeg og fikk 277 grader.
b) gjennomsnittsfarten til molekylene
[tex]v=\sqrt{\frac{3kt}{m}}[/tex] er formelen, men her mangler jeg massen?
Jeg kan ikke sette opp 2 likninger med 2 ukjente da jeg mangler 3 størrelser? både farten, tempraturen og kinetiske energien. Jeg vet bare at [tex]2v=\sqrt{\frac{3kt}{m}}[/tex]
skal være en del av likningsettet?
Tusen takk på forhånd !