La [tex]a,b,c[/tex] være sidene i en trekant.
Vis da at : [tex](a+b-c)^a(b+c-a)^b(c+a-b)^c\leq a^ab^bc^c[/tex]
Med "[tex]=[/tex]" hvis og bare hvis trekanten er likesidet.
Legger til et hint imorgen kveld

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Den oppgaven var super =)Brahmagupta wrote:Supert! Kanskje greit å nevne at substitusjonen du benytter gir positive $x,y,z$ nettopp fordi
$a,b,c$ er sidene i en trekant. Et alternativ til siste delen av argumentet er følgende:
\[(x+y)(y+z)(z+x)\geq 2\sqrt{xy}2\sqrt{yz}2\sqrt{zx}=8xyz .\]
Tanken var at $2r\leq R$ er ekvivalent med $(a+b-c)(c+a-b)(b+c-a)\leq abc$, hvilket
er ulikheten i første post uten potensene.
Her er en variant uten bruk av den ulikheten: (for ikke-degenererte trekanter)stensrud wrote:Forresten Brahmagupta, er det lov å spørre om en nærmere forklaring på hvordan du angrep den første oppgaven? Løsningen er elegant, men hva var motivasjonen for å bruke $1+x\leq e^x$? Hadde du sett den brukt før? En annen ting er hvordan man faktisk viser at $1+x\leq e^x$; godt mulig det er åpenbart, men jeg ser det i hvert fall ikke med en gang.
Jeg tror nøkkelen ligger i den første omskrivningen av ulikheten. Det er først da den lar seg angripe med Jensen eller andre resultater.stensrud wrote:Forresten Brahmagupta, er det lov å spørre om en nærmere forklaring på hvordan du angrep den første oppgaven? Løsningen er elegant, men hva var motivasjonen for å bruke $1+x\leq e^x$? Hadde du sett den brukt før? En annen ting er hvordan man faktisk viser at $1+x\leq e^x$; godt mulig det er åpenbart, men jeg ser det i hvert fall ikke med en gang.