Kjemi - støkiometri beregning

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Drezky
Hilbert
Hilbert

Hei, jeg sitter og grubler på en oppgave som jeg ikke helt forstår.
En prøve med 7,66 g hydratisert natriumsulfat (Na2SO4 x XH2O) gir 4,06 g vannfritt natriumsulfat når vannet fjernes. Hvor stor er X?
Mm (vannfritt Na2SO4)= 142,1 g/mol

Spørsmål:
Hva menes med x midt i parentesen? (den rødfarget) Skal dette være et multiplikasjonstegn?
[tex]{\color{Blue} Na_{2}S0_{4}}{\color{DarkRed} x}{\color{Blue} XH_{2}0}[/tex]
Er det slik at dette viser bare reaktantene som deltar i reaksjonen og at vannfritt natriumsfulfat er produktet?

Jeg takker for om noen gidder å gi meg hint
:D

Forresten: Hva med å opprette et eget forum for Kjemi og Fysikk ? Blir til tider uoversiktlig når man søker i forumet "matematikk i andre fag". Hadde ikke delforumer under matematikk i andre fag vært perfekt? :)
[tex]i*i=-1[/tex]

Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Gjest2

Hei,

Ja den røde x er multiplikasjon tegn, noen velger x, andre *. ( I dette tilfellet ville jeg heller ha brukt *, for å utelukke forvirringer)

Ja mest sannsynligvis er det brukt [tex]H_{2}SO_{4}[/tex] som katalysator, ettersom sovelsyre er vanntrekkende, og derfor er det kun en reaktant.
Og ja, produkutet vil nok kun være natrium sulfat.

Jeg tror nok resten av oppgaven bør være grei?
liten tips for videre kjemi, er å alltid gå om mol så slipper du å få overralsker :)
Drezky
Hilbert
Hilbert

Gjest2 wrote:Hei,

Ja den røde x er multiplikasjon tegn, noen velger x, andre *. ( I dette tilfellet ville jeg heller ha brukt *, for å utelukke forvirringer)

Ja mest sannsynligvis er det brukt [tex]H_{2}SO_{4}[/tex] som katalysator, ettersom sovelsyre er vanntrekkende, og derfor er det kun en reaktant.

liten tips for videre kjemi, er å alltid gå om mol så slipper du å få overralsker :)
Hehe, takk for oppklaringen.
Stemmer det da at X skal være lik 7 ?
[tex]i*i=-1[/tex]

Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

Drezky wrote:
Gjest2 wrote:Hei,
Hehe, takk for oppklaringen.
Stemmer det da at X skal være lik 7 ?
ja
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Post Reply