Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Hei dere. Det er en oppgave her som jeg har prøvd å løse men til ingen nytte. Det er 1T matematikk og hvis noen av dere kan den så kan dere være så snill å hjelpe meg litt her?
Spørsmål:
På en fotballkamp var det 1248 voksne og 325 barn, og inntekten var da kr 263 640. På en annen kamp var det 2065 voksne og 422 barn, og inntekten var da kr 422 340. Finn billettprisen for voksne og for barn ved å sette opp et likningssett og løse det ved hjelp av et digitalt verktøy.
Det er viktig at du forklarer hva du gjør i slike oppgaver, både for å vise at du forstår hva du gjør, og fordi det hjelper deg å forstå det bedre selv.
Begynn med å finne ut hva du leter etter i oppgaven, og definere symboler for å representere de ukjente størrelsene. Du kan kalle dem hva som helst, men x og y er vanlig. I dette tilfellet kan vi si at prisen for en voksenbillett er x og prisen på en barnebillett er y. (Merk: Det er ikke nok å si at "voksenbilletter er x", du må være presis på at det er prisen).
Så ser du hvordan de ukjente størrelsene henger sammen med det du vet for å lage ligningene. I dette tilfellet ser vi at de totale inntektene for hver dag er antallet voksenbilletter solgt den dagen multiplisert med prisen per voksenbillett, pluss det samme for barnebillettene. Du gjør det for begge dagene og får ligningsettet til Janhaa.
Hei Janhaa. Jeg kom også fram til det du skrev. Men jeg mente videre, hva gjør jeg da? liksom kan du vise hele utregningen? det var litt vanskelige tall
Hei Janhaa. Jeg kom også fram til det du skrev. Men jeg mente videre, hva gjør jeg da? liksom kan du vise hele utregningen? det var litt vanskelige tall
Å løse denne for hånd er et plundrete arbeid. Du kan selvsagt gjøre det, men det er en grunn til at det står at du skal løse oppgaven med digitalt verktøy. Dette er en oppgave for del 2 av en prøve, der man undersøker om du kan oversette en tekst til et ligningsett, og så løse det med digitalt verktøy, dvs. "solve".