Hadde blitt evig takknemlig om noen ville forklare og evt. komme med en matematisk utleding av formelen!
Sinv=sin(180-v)
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
matteglaad
Sinv=sin(180-v), gjelder det for alle størrelser av v? Jeg har prøvd å tegne einingssirkelen, men klarer ikke helt å forstå det.
Hadde blitt evig takknemlig om noen ville forklare og evt. komme med en matematisk utleding av formelen!
-
lorgikken
Kan du forklare hva dette er først? (tips: supplementvinkel) så kan du evt. vurdere om det gjelder for alle vinkler av v ! (tips: se på tips nr 1)
-
DennisChristensen
- Grothendieck

Regner med at du kjenner til formelen $\sin(u - v) = \sin(u)\cos(v) - \cos(u)\sin(v)$.matteglaad wrote:Sinv=sin(180-v), gjelder det for alle størrelser av v? Jeg har prøvd å tegne einingssirkelen, men klarer ikke helt å forstå det.
Ved å bruke den får vi at $\sin(180 - v) = \sin(180)\cos(v) - \cos(180)\sin(v) =0 - (-1)\sin(v) = sin(v)$,
så formelen gjelder for alle vinkler $v$.
-
Matteglaad
DennisChristensen wrote:Regner med at du kjenner til formelen $\sin(u - v) = \sin(u)\cos(v) - \cos(u)\sin(v)$.matteglaad wrote:Sinv=sin(180-v), gjelder det for alle størrelser av v? Jeg har prøvd å tegne einingssirkelen, men klarer ikke helt å forstå det.
Ved å bruke den får vi at $\sin(180 - v) = \sin(180)\cos(v) - \cos(180)\sin(v) =0 - (-1)\sin(v) = sin(v)$,
så formelen gjelder for alle vinkler $v$.
Tusen takk for supert svar!