Uten skisse og tegning over denne oppgaven så kan det være litt vanskelig å få denne forklart, men jeg skal prøve så godt jeg kan.
Vi har en trekant med sider i hele tall. Vi kaller sidene a, b, c. Sidene øker med 3 cm for ny side. Dvs. b er 3 cm lengre enn a, og c er 3 cm lengre enn b. Vi feller ned en normal fra toppvinkelen som jeg kaller C ned på grunnlinja som jeg kaller AB i punkt D på grunnlinja. Da fremkommer de to rettvinkla trekanter som vi tegner den innskrevne sirkel. Vi setter inn en fellestangent, altså en rett linje rett over sirklene slik at den skjærer den nedfelte normalen i G. Det viser seg at linjestykket CG er nøyaktig 1/7 av hele omkretsen til trekanten. Hvor lange er sidene a, b, og c i trekanten?, Og hvor langt er linjestykket CG?
Enda et trekantproblem
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Hvordan tegner man en slik trekant? La oss si a = 2, da vil b = 5. men den trekanten går ikke opp hvis c = b+3 = 8
eller er det meg som tar feil nå
Nei det er jo liksom litt det som er vitsen med oppgaven da, finne verdier som passerGjest wrote:Hvordan tegner man en slik trekant? La oss si a = 2, da vil b = 5. men den trekanten går ikke opp hvis c = b+3 = 8

aha så klart. Jeg er ikke så lur!Gjest wrote:Nei det er jo liksom litt det som er vitsen med oppgaven da, finne verdier som passerGjest wrote:Hvordan tegner man en slik trekant? La oss si a = 2, da vil b = 5. men den trekanten går ikke opp hvis c = b+3 = 8
Jeg fant at Omretsen må være lik 3b, og GC = [tex]\frac{3b}{7}[/tex], men så ble jeg stuck. Det er vel en eller annen "identitet" man må bruke til hjelp?