per måned, 1,35 % per kvartal og 2,7 % per halvår. Hvilke effektive årsrenter svarer
disse tre alternativene til, og hvilket alternativ er det gunstigste?
Kan noen hjelpe meg med denne?

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
alt 1:smurfen1 wrote:Alt. 1: 0,45% rente per måned gir en effektiv årsrente på 5,54%.
Alt. 2: 1,35% rente per kvartal gir en effektiv årsrente på 5,51%.
Alt. 3: 2,7% rente per halvår gir en effektiv årsrente på 5,47%
hm..
Det er mulig du har innstilt på to desimaler, prøv å legg til fler!smurfen1 wrote:det så riktig ut jamen hvordan får jeg dette opp på kalkulatoren min? Når jeg trykker; 1+0,0045 og så opphøyd i 12, så får jeg 1,06. Ikke akkuratt det rette svaret.. noen som vet?
Du må skille mellom om renten er gitt per måned eller per år (per anno). Dersom renten er per anno har du renters rente per år, ikke per måned (altså er beløpet som renter seg "konstant" gjennom hele året). For månedsvis rente vil du få renters rente på det månedlige beløpet (altså er beløpet "konstant" i én måned).Pusur1993 wrote:Hvorfor blir det egentlig slik? Hvis man tar et lån på 1000 kr og ikke betaler avdrag på det det første året, så er jo beløpet man betaler renter på konstant gjennom hele året. Hvis man da har en månedlig rente på 0,45% betaler man jo 4,5 kroner per måned, til sammen 54 kroner, altså 5,4% av lånebeløpet. Eller har jeg misforstått hvordan et slikt lån fungerer?