1P eksamen V2015

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

oji

Heisann. Et lite spm til oppgave 1 i del to. I oppgaven kom det frem at kuttet i støtten var på over 20%. Jeg tolket dette som en indikasjon på at kuttet var i sjiktet 21-24% og valgte selv å rekne ut 21%. Jeg ser imidlertid at det i løsningsforslaget er tatt utgangspunkt i 20%. Tror dere jeg vil gå glipp av poeng for dette?
viclie
Pytagoras
Pytagoras

Hvor stor betydning har det at ting er pent presentert? Jeg hadde nok med å komme gjennom alle oppgavene, så jeg vet grafene mine ikke er veldig pene, eller at fremstillingene og forklaringene i word-dokumentet ble helt tommel opp. Trekker det mye ned? For eksempel har jeg ikke et stort, og klart markert stigningstall, men et lite et osv.. Kommer det til å ødelegge mye?
Joes

oji wrote:Heisann. Et lite spm til oppgave 1 i del to. I oppgaven kom det frem at kuttet i støtten var på over 20%. Jeg tolket dette som en indikasjon på at kuttet var i sjiktet 21-24% og valgte selv å rekne ut 21%. Jeg ser imidlertid at det i løsningsforslaget er tatt utgangspunkt i 20%. Tror dere jeg vil gå glipp av poeng for dette?
Et løsningsforslag er kun et forslag til løsning og i noen oppgaver kan slike nyanser godkjennes.
Og løsningsforslaget synes jeg burde ha med at det faktiske beløpet er MINDRE enn det som er regnet ut.
LektorNilsen

Jungel wrote:
Jungel wrote:På del 1 oppgave 6b)

Finne sannsynligheten for at man ikke trekker "jump".

Det er jo 6 gunstige utvalg av 9 mulige, trekker 2 ganger.

Jeg regnet 6/9 * 5/8 = 5/12.

Dette er annereldes enn løsningsforslaget. Er det feil? Hvorfor?
Mener åpenbart at jeg skrev 6/9 * 5/8 = 30/72. Er dette feil?
Det er riktig tankegang, men du må alltid huske å forkorte dersom du skal få full uttelling. 30/72=5/12
Jeahol

jeg har rundt 5/6 poeng feil. er det likevel mulig med en sekser. litt stresset :P
Per29
Noether
Noether

Jeahol wrote:jeg har rundt 5/6 poeng feil. er det likevel mulig med en sekser. litt stresset :P
Ja, poengene er bare veiledende. Hvis du har klart å vise at du har meget god kompetanse og du har noen småfeil, har du fortsatt muligheten til å få 6er.
Guest

Hva er svar på oppg 2b)? Del 1
Skal det ikke være BC=6
Svein

Eg fekk også BC=6 på 2b.

9/12=x/8

72=12x

6=x
nyimatte

Hei,

Jeg synes denne eksamenen var annerledes enn tidligere utgitte eksamener, og da tenker jeg ikke på endringene som kom nå i vår ifbm. nye krav til bruk av digitalt verktøy.

Del 1 synes jeg var ganske annerledes enn tidligere, bl.a. det med lineære funksjoner og tegning av grafer. Del 2 synes jeg var helt grei.

Så det var en del småendringer som de hadde gjort ved forhåndssensuren.

Regnet sammen poengene mine på det jeg hadde riktig og kom til 41 poeng. Så blir vel 4 håper jeg :).

Så nå er det bare å vente spent til 18-19.juni :)

-nyimatte
matteman1

Noen som har fått karakteren sin ennå?

Står ingenting på privatistweb hos meg, heller ikke fått noen SMS/e-post som de sa på skolen i dag ville komme.
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange

Det kommer fortløpende. Søskenbarnet mitt fikk karakteren sin noe før tre, mens jeg fikk den halv seks (S1).
matteman3

Ok, så er det vel bare å vente og håpe.. :)

Det er vel ganske mange mailer og SMS''er som skal sendes ut og tenker jeg. Går vel også på regioner i landet, samt hvilken type matematikk det er.
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange

Jeg fikk ikke noen mail eller SMS, sjekket bare SkoleArena og der var karakteren ute :P
matteman3

Har titta der og. Men jeg finner ikke den fylkeskommunen og/eller den VGS jeg tok den ved. Kanskje de ikke større skolearena. Har også sjekka fronter, men ingenting der heller...

Vet du om noen annen måte å komme inn der? Eller har kanskje ikke alle kommuner tilgang til skolearena?
Imagirl

Fysikkmann97 wrote:Det kommer fortløpende. Søskenbarnet mitt fikk karakteren sin noe før tre, mens jeg fikk den halv seks (S1).
Hvor er det man finner karakterene?
Post Reply